Sundhed

7 sunde apps til din mobiltelefon

Her får du 7 forslag til apps, som hjælper dig til at få en flad mave, holde styr på din løbetræning eller blive vækket, når det passer i din søvnfase.

Hvilken er din favorit? Del din erfaring med andre - brug kommentarfeltet under artiklen.

Der er næsten ingen grænser for, hvad applikationerne til den nye generation af telefoner kan hjælpe dig med, når det gælder træning og sunde vaner. Her får du forslag til 7 apps, der kan give dig inspiration til din aktive hverdag.

De viste apps kan alle fås til iphone eller ipod touch, mens nogle af dem også kan fås til andre telefoner. Kan du ikke finde de nævnte til netop din telefon, er der typisk mange lignende apps at vælge imellem.

ShapeUp

ShapeUp giver dig mulighed for på en nem måde at registrere alt, hvad du spiser og drikker hver dag. App'en regner ud, hvor mange kalorier og hvor mange gram protein, kulhydrat og fedt du har fået. Du kan også få et bud på, hvor mange kalorier du ca. skal spise for at tabe dig eller holde vægten.

Belly Dance Fitness

Hvis du har lyst til at prøve kræfter med en ny og sjov form for træning, kan du med Belly Dance Fitness øve dig i mavedans helt uden tilskuere hjemme i din egen stue. App'en er baseret på en dvd-film, hvor instruktøren går igennem både opvarmning, basisøvelser og selve dansen. Det er sjovt, men det kan dog være lidt svært at se bevægelserne på de små billeder på telefonen.

Yoga Trainer Lite

App'en indeholder alt, hvad du skal bruge for at dyrke en fornuftig omgang yoga: et opvarmningsprogram, fem meditationsprogrammer og et stort antal forskellige yogastillinger, der er beskrevet fint i tekst og billeder. Designet er klodset, men indholdet er rigtig godt.

Interval Timer

Denne lille app er fin, hvis du skal styre dine intervaller eller fx holde en stilling 6 x 30 sekunder. Du kan indstille timeren til at holde styr på både tid og antal gentagelser. App'en kan signalere med lyd og farve, hvornår du skal træne og hvile. Du kan indspille din egen alarmlyd eller et heja-råb, hvis du vil.

The Feel Good Body Reminder

21 dage er ifølge denne applikation nok til, at du kan lære dig selv at få en langt bedre holdning og mere velvære i kroppen. I løbet af de 21 dage får du hver tredje dag gode råd til nye vaner, der vil give dig en smuk holdning. Du bliver bedre til at gå, stå og sidde rigtigt - og til at trække vejret. App'en kan indstilles til at give dig påmindelser om dine nye vaner mange gange om dagen.

iSweat2theBeat

Træner du med musik i ørerne, er denne app nærmest uundværlig. Den sætter dig i stand til at vælge musik, hvis rytme passer præcis til den træning, du skal udføre. App'en indeholder mere end 70.000 numre fra iTunes og er sorteret efter beat pr. minut. Find din kadence (antal skridt eller tråd på cyklen pr. minut), og vælg den musik, der passer perfekt til det tempo, du vil træne i. (Der følger ikke musik med til App'en)

Sleep Cycle

Sleep Cycle er til dig, der er svær at vække om morgenen. Hvis du åbner programmet og lader telefonen ligge i sengen, registrerer den, hvornår du i løbet af de sidste 30 min. af din nattesøvn rører på dig. Alarmen bipper på det tidspunkt, hvor du bevæger dig mest og har lettest ved at vågne. Nogle forskere mener dog ikke, at mobilen hører hjemme i soveværelset pga. strålingsfaren.