Sundhed

Frokostøvelser: 2 minutters daglig træning er nok

Se, hvor let det er at træne kroppen stærkere og smerterne i ryg og skuldre væk.

To minutters træning om dagen er alt, hvad du behøver for at mindske smerterne i ryg og skuldre. Det viser en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Gode råd til elastik-træningen

  • Brug den nemmeste træningselastik i de første to uger.
  • Man skifter sværhedsgrad, når man kan udføre den samme øvelse ubesværet og med korrekt teknik 20 gange.
  • Hvis man udfører øvelsen korrekt, får man en fornemmelse af, at musklerne "syrer til" på sidste gentagelse i hvert sæt.
  • Bliv ikke forskrækket over ømme ­muskler i begyndelsen.
  • Lyt og mærk efter, om træningen er god for din krop.
  • Hvis man ikke kan mærke resultater efter en måned, skal man se sig om efter en anden træningsform.
  • Hvis det smerter ubehageligt inde i selve leddet, skal man søge vejledning for eksempel hos en fysioterapeut eller læge.

Kilde: Lars L. Andersen, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Det er et problem, som mange døjer med. Især i forbindelse med arbejdet på kontoret foran computeren.

200 forsøgsdeltagere på danske arbejdspladser trænede med elastikker og skulle samtidig vurdere smerten i nakke og skuldre. De fleste lavede øvelser med elastikkerne i hhv. to og 12 minutter dagligt, mens en kontrolgruppe kun fik generel information om sundhed.

Resultaterne viser, at daglig elastiktræning er effektiv til at mindske nakke- og skuldersmerter. Men der er ingen grund til at træne alt for meget.

"To og tolv minutters daglig træning gav omtrent samme effekt. På en skala fra 0-10 vurderede de i gennemsnit, at deres smerter i nakke og skuldre var faldet med 1,9 point ved tolv minutters daglig træning og 1,4 point ved to minutters daglig træning. Så selv to minutters daglig træning batter," siger seniorforsker ved NFA, Lars L. Andersen.

I videoklippet øverst demonstrerer personlig træner Birgitte Nymann, hvordan du laver de nemme øvelser - som du sagtens kan lave sammen med kollegaerne i frokostpausen.

Og du finder flere elastikøvelser ved at følge linket i boksen til højre.

Træningselastikkerne kan du købe i de fleste sportsforretninger eller på nettet - f.eks på Denintelligentekrop.dk, hvor du kan købe dem i forskellige farver med forskellige modstand og styrke.