Sundhed

Guide: Skal man løbe langt eller hurtigt?

Hvis du vil have mere ud af løbeturen, kan du sætte tempoet eller distancen op. Men er det en lang eller en hurtig tur, der er bedst for dig?

Det skal ikke være hurtigere OG længere, hver gang du tager løbeskoene på. Der er klare fordele ved at sætte enten distancen eller tempoet op, så du ikke altid løber fem kilometer på 30 minutter.

Men om det er bedst at løbe hurtigt eller længere, kommer ifølge I FORM's trænings- og løbeekspert, Michelle Kristensen, an på, hvad du vil med dit løb.

"Hvis dit mål primært er at komme i bedre form og gavne din sundhed, gælder det især om at få pulsen op. Det vil altså sige, at du skal satse på høj intensitet (over 80 procent af din maks-puls) i din løbetræning og få mere og mere fart på, for eksempel via intervaltræning," siger Michelle Kristensen.

For dermed træner du dit hjerte og kredsløb mest effektivt, og du får det maksimale ud af den tid, du har løbeskoene på. Dog er denne form for træning også ret hård ved dine sener og led. Så hvis du er nybegynder, må du kun lave hårde intervalpas en gang om ugen, anbefaler træneren.

Flere kilometer styrker benene

Hvis du derimod gerne vil træne op til et bestemt løb, et kvindeløb, en halvmaraton eller måske endda en hel maraton, er det vigtigt, at du også får et vist antal kilometer i benene.

Her kan det være en god idé at måle din rute op med en ruteplanner eller en gps, så du ved, hvor langt du har løbet.

"At løbe efter antallet af kilometer kan være motiverende, fordi du fra gang til gang kan sammenligne med gamle løberesultater," siger Michelle Kristensen.

Derudover bliver du udholdende og stærk i led og sener, da belastningen ikke er så stor, som når du sætter tempo på dit løb.

"Det allerbedste er faktisk, om du kan kombinere træningen, så du 1-2 gange om ugen træner din kondition med højintens tempotræning og de andre 1-2 gange om ugen træner din udholdenhed ved at satse på lidt længere ture med en lavere puls."