Sundhed

Tjekliste: Er du stresset?

Føler du dig presset i hverdagen og at du ikke kan nå det hele? I stedet for at vente med at gøre noget ved problemerne, når du først er gået ned med stress, gælder det om at få ændret ved de ting, der stresser dig, i tide.

Ved at følge denne tjekliste, kan du se, om du er stresset eller på vej til at blive det. Den er lavet af Birgitte Dam Jensen, der er kropsterapeut med speciale i chok og traume. Hun har været fast tilknyttet Forsvaret i seks år, hvor hun har været med til at opbygge og udvikle Forsvarets uddannelse i ekstrem overlevlse med særlig fokus på gidseltagning. Birgitte Dam Jensen holder også foredrag og rådgiver politikere og erhvervsledere i personlig gennemslagskraft og stressrobusthed.

Stil dig selv spørgsmålene, og hvis du må svare nej, er det værd at bruge lidt tid på at finde ud af, hvordan du kan få svaret til at blive et ja. Hvad kan du aktivt gøre for f.eks. at vælge den stressede situation fra, for at blive mere opmærksom på din krops signaler eller dyrke noget mere motion?

Hvis du er stresset, kan du samtidig bruge listen som tips til, hvad du kan gøre, hvis du er stresset.

1. Vælg situationer fra

Har du spurgt dig selv, om du kan vælge hele den stressede situation fra - eller måske bare dele af den?

2. Kend din krops signaler

Er du løbende opmærksom på og bevidst om, hvordan din krop og psyke reagerer på den stressende situation? Er du parat til at handle på det, dine stresssignaler fortæller dig?

3. Her og nu eller i fremtiden

Er du opmærksom på, om din oplevelse af stress er betinget af en forestilling om, hvad der kan ske i fremtiden - eller på faktiske problemer her og nu?

4. Reality-tjek

Hvis din stress er baseret på psykiske forestillinger, vælger du da at lave et reality-tjek - og derved aktivt søge en mere realistisk forestilling om fremtiden?

5. Handlingsplan og delmål

Hvis den stressende situation varer længere tid, laver du da en handlingsplan og bryder den op i delmål?

6. Mulighed for succes

Husker du, at handlingsplanen meget gerne skal være konstrueret på en måde, så der er størst mulighed for succes?

7. Grib til handling

Er du opmærksom på at træffe aktive valg og handle med henblik på at minimere din oplevelse af stress i situationen?

8. Husk sejrene

Fører du logbog over dine handlinger og registrerer små, såvel som store sejre?

9. Dyrk motion

Sørger du for at komme af med den ophobede energi ved at lave motion eller andre energiforløsende aktiviteter?

10. Spis sundt

Vælger du at spise sundt og især passe på dit blodsukker?

11. Slap af i fritiden

Sørger du for at have afslappende aktiviteter i dit liv og at sove 7-8 timer hver nat?

12. Husk familie og venner

Bruger du familie, venner og kolleger aktivt for at få hjælp og støtte til at minimere din oplevelse af stress?