Sundhed

5 slankemyter, du ikke skal tro på

Vi kigger en række af de mest udbredte slankemyter efter i sømmene og giver dig ren besked.

Du kan hurtigt blive ledt på vildspor i slankejunglen, når du prøver at tabe dig. Konsekvensen er i bedste fald, at din kur ikke bliver optimal. I værste fald kan vildfarelsen betyde, at slankekuren udvikler sig til en rundtosset fedekur.

I FORM's ernæringsekspert Martin Kreutzer giver dig her klart svar på fem udbredte myter. Men pas på, måske kan du så ikke bruge dem som en dårlig undskyldning for ikke at tabe dig eller leve lidt sundere.

Myte: Sukker feder ikke

Godt nok var det et af 90'ernes mest opsigtsvækkende slankebudskaber, men det gør det ikke mere sandt.

Det burde egentlig også være ret indlysende, at sodavandens og vingummiens mange tomme kalorier må fede, og det er da også for længst bevist i en stribe videnskabelige undersøgelser.

Hvert gram sukker bidrager med cirka 4 kcal, som du enten må skynde dig at brænde af i en fart - eller blive fed af. Når man tidligere troede noget andet, skyldes det forsøg, der viste, at sukker kun i begrænset omfang omdannes til fedt. Det betyder imidlertid kun, at sukkeret brændes af før fedtet.

Det vil sige, at hvis du spiser meget sukker, vil kroppen bruge det som brændstof frem for fedtet, der derfor deponeres om maven. Så indirekte feder sukker altså umanerlig effektivt.

Myte: Intet slanker mere end løb

Der er mange gode ting at sige om løb, men som middel til vægttab findes der mange bedre træningsalternativer.

Du forbrænder fx flere kalorier ved at løbe langrend eller knokle af sted i romaskinen, og skadesrisikoen er mindre.

Men helt generelt kan man sige, at den bedste slankemotion er den, som du kan tage dig sammen til at få dyrket. Så lysten til at udøve motionen vægter mindst lige så højt som den enkelte træningsforms effektivitet.

Myte: Rødvin er sundt og feder ikke

Rødvin indeholder alkohol, som næst efter fedt er det mest kalorierige stof, vi kan nære os med.

Samtidig viser undersøgelser, at indtaget af alkohol medfører en stressreaktion i kroppen, der målrettet fyrer overskudskalorierne ned i mavens fedtdepoter.

Undersøgelser viser, at et enkelt glas vin om dagen er sundt. Men, du bør være bevidst om, at et glas vin om dagen indeholder kalorier nok til, at du risikerer at tage 3-400 gram på hver eneste måned, hvis du ikke sørger for at knokle kalorierne af.

Myte: Frugt feder ikke

Frugt indeholder en masse frugtsukker, som på ingen måde er gratis.

Så selvom frugt er sundt, bør du stadig være varsom med mængden, du indtager. Hvis du f.eks. får 2-3 stykker for meget om dagen sidder inden længe 2-3 kilo mere fedt på sidebenene.

Der er selvfølgelig forskel på, hvor bekostelig frugten er. Juice, inklusive den lækre friskpressede af slagsen, er langt den største synder. Den mætter minimalt og indeholder lige så mange kalorier som cola.

Tørret frugt koster også, og det samme gælder små sukkerbomber som vindruer og abrikoser.

Myte: Overvægtige har lavt stofskifte

Langt de fleste overvægtige har et helt almindeligt stofskifte, som tilmed stiger, i takt med at kiloene ryger på kroppen.

Der findes overvægtige, der kæmper med vægten på grund af et arveligt forringet stofskifte. Men det hører til den absolutte undtagelse.

Hvert ekstra kilo fedt og muskler bidrager til hvilestofskiftet, så selv på sofaen og i lænestolen har du gavn af dem. Udbyttet bliver endnu større, når du bevæger dig, da hvert kilo skal løftes under tungt merarbejde. Så i praksis har de fleste overvægtige et højere stofskifte end deres slanke kolleger.