Sundhed

Sådan kommer du sovende til drømmekroppen

Hvis du vil tabe dig er det helt nødvendigt for kroppen, at du får søvn nok. Mindst otte timer, anbefaler personlig træner Ida Krak.

Udebliver vægttabet eller får du ikke mere energi, selvom du egentlig dyrker motion? Så skal du måske se på dine sovevaner. Det mener personlig træner Ida Krak, der både arbejder med almindelige og kendte danskere i fitnesscentret Well-Come i København.

Ifølge Ida Krak er god søvn afgørende for et godt helbred, men også dine muligheder for at opnå en drømmekrop. Kroppen får nemlig hentet uundværlig energi, når du sover.

"Din krop reparerer sig selv og restituerer, når du sover. Derfor er det vigtigt at sove nok og godt, understreger Ida Krak og fortsætter:

"Når du sover dårligt eller for lidt, får du brug for flere stimulanser til at holde dig vågen og i gang. Kaffe, sukker og alkohol kan være noget af det, du kaster dig over, hvis dit overskud er i bund på grund af manglende søvn. Det er også sværere at komme af sted til træning, hvis man er træt, og hvis du endelig kommer ud på løberuten eller hen i træningscenteret, vil kvaliteten af træningen typisk ikke være i top," siger Ida Krak.

Endelig betyder søvnunderskudet ifølge Ida Krak mere stress og dermed en krop, der ikke detoxer automatisk, som den sunde og veludhvilede krop ellers gør. Manglende søvn gør dig med andre ord tyk, fordi det øger stresshormonerne, som sætter sig som fedt - især på maven.

Indfør små ændringer

Ida Krak anbefaler syv til otte timers søvn hver nat, lidt mere om vinteren end om sommeren. Og det er ikke kun mængden af søvn, der er vigtig - også kvaliteten er essentiel. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du sover godt, kan du stille dig følgende spørgsmål:

- Hvad tid går du i seng?

- Hvor hurtigt falder du i søvn?

- Er du oppe om natten?

- Hvad bliver du forstyrret af?

- Hvordan ligger du i din seng?

- Hvad tid står du op?

- Vågner du af dig selv eller kan du næsten ikke komme i gang selvom vækkeuret ringer?

- Hvordan har du det, når du står op?

- Hvor lang tid går der, før du er klar og frisk?

Skriv ned, hvordan du har det med din søvn lige nu. Tænk så over, om der er nogle områder, du kan ændre på. Forsøg at indføre ændringerne - begynd med det, der er lettest at lave om på, og gå derefter frem lidt efter lidt med en ændring ad gangen. Om 14 dage svarer du på de samme spørgsmål og mærker efter, i hvilket omfang, du har fået det bedre.

På Alt for damernes hjemmeside kan du få tips til, hvordan du kommer til at sove bedre. Følg linket i boksen øverst til højre.