Sundhed

Sov dig sund & smuk: Se her hvordan

Både dit indre og ydre sladrer, hvis du går rundt med et kronisk underskud på søvnkontoen. Her får du eksperternes bedste tips, så du kan sove trygt og godt i den mørke vintertid - med synlige resultater.

To timer til vækkeuret ringer. En time og 45 minutter. 20 minutter ... De fleste af os har prøvet at rotere hvileløst i sengen i jagten på en god nattesøvn, og de fleste af os har også mærket resultaterne af søvnmangel på egen krop. Mørke rander, poser under øjnene og grå og livløs hud er de synlige, ydre tegn, mens koncentrationsproblemer, lav energi og udmattelse påvirker dit indre.

Vi har snakket med overlæge og søvnmedicinsk specialist Jan Ovesen, indehaver af spa og butik Complete Me Daniela Fraser og med den kliniske diætist og indehaver af Kost Consult Anne-Sophie Hansen.

De gør dig klogere på årsagerne til de mest gængse søvnproblemer - og giver dig løsningerne, så du slipper for flere insomnia-nætter og de bivirkninger, der følger med.

Læs eksperternes gode råd nedenfor:

Tankerne farer rundt, og jeg kan ikke falde i søvn - hvad gør jeg?

Stress fra jobbet, ulykkelige hændelser eller sygdom i familien er eksempler på forhold, der kan bringe os ud af balance og lure i underbevidstheden hele døgnet.

Har du problemer med at sove, skal du stå op, gå ind i et andet rum, skrive problemerne ned og eventuelt lave en plan for, hvordan du løser dem. Prøv derefter at tænke på noget helt andet, læs en bog, eller lav noget kedeligt.

Gå først i seng, når trætheden kommer igen, og brug en afslapningsteknik eller meditation til at holde tankerne væk fra problemerne. Sådan lyder det fra overlæge Jan Ovesen.

Jeg har store poser under øjnene, selv om jeg får otte timers søvn - hvad gør jeg?

Problemet kan være kronisk, hvis du har fedtpuder under øjnene, der binder for meget vand til sig. Det kan også være, at du ligger for lavt med hovedet om natten, så væsken ophobes og bindes. Prøv med en tykkere hovedpude.

Skær også salt væk fra maden, og sats på en øjengelé, der virker målrettet på poser under øjnene. Brug et minut hver morgen på at massere produktet let ind, så du øger blodcirkulationen, tilråder kosmetiker Daniela Fraser.

Jeg spiser sen aftensmad og er bange for, at det påvirker min søvn - hvad gør jeg?

Sørg for at spise regelmæssigt, indtag nogle mættende måltider i løbet af dagen, og se på din aftensmad som et sent mellemmåltid.

Undgå store portioner, fedtholdig mad, rødt kød, som kan gøre dig oppustet og kan være svær at fordøje, samt store mængder af ris, pasta eller hvidt brød. Sats hellere på flere grøntsager, lyst kød som kylling eller fisk og grove, langsomme kulhydrater som rugbrød og fuldkornspasta.

Gør også måltidet nemt for dig selv, så du undgår at falde i fast-food-fælden lyder det fra diætist Anne-Sophie Hansen.

Jeg sover meget let og vågner flere gange i løbet af natten - hvad gør jeg?

Alle vågner flere gange i løbet af natten - det er helt normalt. Om man decideret bliver forstyrret i sin søvn, afhænger af, om det er større forstyrrelser som larm eller gentagne toiletbesøg.

Har man meget at lave, kan man sove meget overfladisk og let blive irriteret af at ligge vågen, mens tiden går. Prøv at undgå at kigge på uret, vend dig om på den anden side, og tænk på noget behageligt i stedet for morgendagens problemer. Sådan lyder rådet fra overlæge Jan Ovesen.