Sundhed

Snyd Kong Vinter og træn alligevel

Isnende kulde, sne og blæst er lidt af det, vi kan forvente den kommende uge. Ikke just et vejr, som indbyder til løbetræning i det fri. Men det er der råd for - og dem får du her.

Vinteren har for alvor har ramt os, men trods sne og kulde er det fortsat muligt at holde gang i løbetræningen.

Med lidt omtanke kan du langt hen ad vejen fortsætte med at løbe udenfor. Men synes du alligevel, det er lidt for koldt, eller vil du gerne løbe udenom risikoen for at falde på de glatte veje, kan du også flytte træningen indendørs.

Løbetræner Ole Stougaard giver dig nedenfor gode råd til, hvordan du på sikker vis fastholder løbetræningen trods vintervejret:

Løb afslappet

Løb på sne og isglatte veje øger risikoen for at blive skadet. Ofte vil du ubevidst løbe mere anspændt, når det er glat, hvorfor du lettere kommer til at overbelaste dine achillesener og området omkring balde/hofte/baglår.

Vær derfor opmærksom på at løbe afslappet, selvom underlaget er glat.

På med piggene

Det glatte underlag er uden tvivl en af de største udfordringer ved at løbe udendørs netop nu. Med løbesko beregnet til terræn/trail løb, der er forsynet med en sål af mere skridsikker karakter, kan du dog gøre dit for at stå lidt bedre fast.

Er det lige i overkanten at investere i et par nye løbesko til vinterbrug, er der også muligt at købe overtræk forsynet med pigge til dine almindelige løbesko.

Løber du i et helt snedækket landskab så prøv eventuelt at trække i et par snesko eller tag en tur på langrendsskiene. Det vil være et sjovt og udfordrende afbræk fra den normale løbetræning.

Beskyt dig mod blæst og kulde

Hvis du trodser vejret og fastholder at løbe udendørs i sne og frost, blæst og kulde, er det vigtig, du tager det rigtige tøj på.

Hue og handsker er uundværlige og vælg gerne en svedtrøje med en vindtæt front, som gør, du bedre holder kroppen varm.

Pas på luftvejene

Den kolde luft kan være hård kost for dine luftveje og lunger. Værst er det, hvis du løber med høj intensitet. Så undgå hårde tempo- og intervalpas, hvis termometret er et pænt stykke under frysepunktet.

Det er svært at sige præcist, hvor koldt det skal være, da det varierer meget fra person til person. Så prøv dig lidt frem og find ud af, hvornår du føler, at det bliver for koldt

Ryk træningen indenfor

Er du tilbøjelig til at droppe træningen fremfor at kaste dig ud i kulden og det glatte føre, så ryk hellere træningen indenfor - kontinuitet i træningen er vigtigere end fx at følge et program til punkt og prikke. Og med de kuldegrader, vi oplever i øjeblikket, kan det endda være en fordel at benytte løbebåndet - ikke mindst hvis der står intervaltræning eller tempoløb på programmet.

Har du svært ved at finde motivationen til at bruge alle dine træningsminutter på et løbebånd, kan du udmærket supplere med træning på fx en cross-trainer eller kondicykel. Prøv eventuelt også en spinningtime. Det er selvfølgelig ikke så løbespecifikt, men det er god træning af din kondition, og så er det sjovt og motiverende.

Har du ikke adgang til et fitnesscenter eller et løbebånd, kan du lave cirkeltræning derhjemme. Tag fx udgangspunkt i det træningsprogram, du finder i artiklen "Sådan gør du løbeturen lettere" via linket i boksen til højre. Suppler gerne med mere sjip, englehop, sprællemandshops og andre lignende øvelser, der kan få pulsen i vejret og give sved på panden.

Ole Stougaard

Ole Stougaard er løbetræner og indehaver af træningsvirksomheden Multitesta samt Multirunner.dk, som er et online løbetræningssoftware.

Som aktiv sportsudøver var Ole i perioden fra 1993 til 2006 elite- og landholdstriatlet. Han har gennemført adskillige ironman-konkurrencer og løbet mere end 20 maratonløb.

Med til de bedste præstationer hører sejren i verdens hårdeste iron-distance konkurrence i Norseman i 2006 samt EM Guld i og VM sølv for hold i 2005.