Sundhed

Rene Henriksen i kamp mod maratontiden

42,195 km på under tre timer. Det er målet for tidligere landsholdsspiller René Henriksen, når han den 20. maj deltager i Copenhagen Marathon - og alt andet tæller som en fiasko.

I det sekund René Henriksen løb over målstregen ved Copenhagen Marathon i tiden tre timer og seks minutter vidste han, at det var en ommer. Løbet i 2010 var ikke ordenligt disponeret og tog over seks minutter mere end planlagt.

"Jeg løb mit første maraton i 2008 på tre timer og 11 minutter. To år efter var målet at komme under tre timer. Men sådan gik det ikke - faktisk blev turen lidt en dårlig oplevelse. Så det skulle gøres igen - og bedre", siger René Henriksen til tv2.dk

Når René den 20. maj for tredje gang begiver sig ud på 42,195 kilometers løb gennem København, er succeskriteriet derfor helt klart: Målstregen skal passeres på under tre timer.

Konkurrencen er motivationen

Som mangeårig professionel fodboldspiller har træning stort set altid været en naturlig del af René Henriksens hverdag. I modsætning til mange af os andre, har han derfor heller ikke nu svært ved at passe sin løbetræning 3-4 gange om ugen.

"Jamen, jeg trækker jo bare i tøjet og tager af sted", lyder svaret således på spørgsmålet om, hvordan han holder motivationen til at løbetræne og gennemføre sine ugentlige træningspas frem mod Copenhagen Marathon.

Samtidig er det dog ikke nogen hemmelighed, at Renés ambitioner og konkurrence-mentalitet også spiller en væsentlig rolle for motivationen. Ingen mål, ingen motivation, lyder sportsmandens motto, hvis mål dog udelukkende er personligt:

"Konkurrence-elementet er en stor del af motivationen i mit løb, men konkurrencen er altså kun personlig. Jeg træner op til maraton sammen med nogle gutter, men jeg konkurrerer ikke mod dem. Jeg kæmper kun mod mig selv - og lige nu er målet med kampen altså en tid på under tre timer", lyder det fra den målbevidste herre.

Grebet af den gode stemning

Selvom målet er en stor del af drivkraften for René Henriksen, når han den 20. maj løber Copenhagen Marathon for tredje gang, betyder stemningen under løbet også rigtig meget. Faktisk var det den gode stemning, der i første omgang tiltrak ham:

"Jeg deltog faktisk i mit første løb ved lidt af en tilfældighed. En ven havde et startnummer til Spartas halvmaraton i overskud, og så sprang jeg til. Jeg blev med det samme grebet af den gode stemning med de mange tilskuere og deltagere", fortæller René og tilføjer:

"Samtidig er det jo fantastisk og fascinerende, at løb tiltrækker både hurtige eliteløbere og glade amatører, og efter den oplevelse måtte det næste jo være en maraton."

Og det blev det så til i 2008, hvor René deltog i Copenhagen Marathon for første gang og klarede distancen på 3 timer og 11 minutter.

Go' Maratons løbetræner bakker op

Når René Henriksen bevæger sig ud på de 42,195 kilometer den 20. maj i år bliver det i modsætning til de to foregående gange med professionel vejleding i ryggen. Han er nemlig blandt de over 1000 andre, der følger Go' Maratons løbeprogrammer og samtidig får råd og vejledning af løbetræner Ole Stougaard. Og det gør en stor forskel for René at have Ole med på råd:

"Det gør en stor forskel af have en professionel med erfaring i ryggen, som kan give en videnskabelig forklaring og vejledning - ikke mindst nu, hvor jeg skal skære nogle minutter af min tid. Tidligere har jeg bare har stukket en finger i vejret og håbet på det bedste", fortæller René.

Efter råd fra Ole løbetræner René i øjeblikket tre-fire gange om ugen med fokus på masser af intervaltræning - og løbeteknik. Samtidig taler han fx også med Ole om, hvad og hvor meget han skal indtage under løbet - og hvordan det skal foregår, for alle minutter tæller for René.

Hvis du også gerne vil prøve kræfter med løb, så find inspiration, gode råd og vejledning via linkene i boksen til højre. Du kan også stille spørgsmål om løb og træning Ole Stougaard via Go' Maratons brevkasse - den finder du også i linket til højre.