Sundhed

Vinterferie - tid til en pause!?

Vinterferien har indtaget Danmark og de næste par uger står den for mange på afslapning og hygge med familien enten herhjemme, på en snedækket piste eller under varmere himmelstrøg. Men hvad med løbeskoene - må de også holde ferie?

Sådan lyder et typisk spørgsmål fra mange løbere, som enten ikke har mulighed for at løbetræne, der hvor ferien går hen, eller som egentlig bare har lyst til at holde en pause fra træningen i ferien. Og svaret herpå er ja - løbeskoene må gerne holde fri.

"Løb skal ikke være en sur pligt, og der er altid plads til at tage en uges pause fra den normale træningsrytme, uden at det betyder noget for løbeformen på den lange bane", siger løbetræner Ole Stougaard.

Har du til gengæld lyst til at holde gang i træningen på din ferie, er der heller ikke noget, der forhindrer dig i det. Nedenfor giver Ole Stougaard dig tips til at holde gang i træningen i vinterferien - med eller uden løbesko - hvad enten den foregår i sne og kulde eller sol og varme

På med skiene - og på pause med skoene

Står vinterferien i skienes tegn, kan du roligt lade løbeskoen blive hjemme og tage en uges pause fra løbetræningen. For det første får du rigeligt med motion, hvad enten du vælger alpint skiløb eller langrend. Så du mister altså ikke noget på løbeformen.

For det andet er sne og bjerge ikke verdens bedste løbeterræn, og du kan faktisk let komme til at overbelaste benene, hvis du forsøger at løbe under sådanne forhold. Det kan så være, at du kan finde et løbebånd et sted. Men brug hellere tiden til at stå på ski frem for at svede på et løbebånd, lyder opfordringen fra Ole.

Da det er relativt hårdt og statisk muskelarbejde for lårene at løbe alpintski, vil benene efter en uge på pisterne dog godt kunne føles tunge som bly på de første par løbeture. Men frygt ikke at du pludselig har mistet din gode løbeform, for det er ikke tilfældet. Benene skal bare lige i gang, og efter nogle løbeture, vil du igen være godt løbende.

Afslapning ved poolen - og løb langs stranden

Skal du derimod ned til sol og varme for at slappe af ved poolen, er det derimod en glimrende idé at pakke løbeskoene ned i kufferten. Du skal ikke nødvendigvis køre fuldt træningsprogram, men løb gerne 2-3 kortere ture i noget terræn, du ikke er vant til at løbe i.

Og står det til Ole, så findes der faktisk ikke nogen bedre start på dagen end en løbetur langs stranden afsluttende med en dukkert. Samtidig giver en løbetur også mulighed for sightseeing på en måde, du ikke er vant til. Du skal selvfølgelig være opmærksom på solen og varmen og undgå at løbe midt på dagen, hvor det er allervarmest.

Under alle omstændigheder så nyd din ferie med god løbesamvittighed - hvad enten den holdes med eller uden pause fra løbetræningen.