Sundhed

6 fødevarer, der er guf for hjernen

Tykke bøger og hjernegymnastik er ikke den eneste vej til at holde gang i de små grå. Du kan nemlig også spise dig til en sundere hjerne. Her får du 6 madvarer, der er guf for hjernen.

Vil du holde hukommelsen frisk og hjernen sund, gør du klogt i så vidt muligt at putte mad med masser af antioxidanter og omega 3 fedtsyrer i munden. Ifølge flere eksperter er netop disse nemlig med til at styrke hukommelsen og give en sund hjerne.

Så for hjernens skyld får du her 6 fødevarer, som vil vides at være blandt de bedste til at holde dine små grå i fuld vigør og højeste gear.

1. Valnødder

Valnødder ligner ikke bare små hjerner, de er også særdeles gode for hjernen.Valnødder har nemlig et højt indhold af antioxidanter, som ifølge nogle forskere bekæmper den skade, hjernecellernes DNA udsættes for af kroppens frie radikaler.

Således viser et studie i Journal of Nutrition fra 2009, at diæter indeholdende bare to procent valnødder kan stoppe hjernens aldring, mens et studie præsenteret på The International Conference on Alzheimer's Disease i 2010 indikerer, at valnødder kan styrke indlæringen, hukommelsen og koordinationsevnen.

2. Gulerødder

Gulerødder har længe været kendt for at være godt før øjnene, og nu viser det sig, at de også er gode for hjernen.

Gulerødder har nemlig et højt indhold af stoffet luteolin, som ifølge en undersøgelse i Journal of Nutrition fra 2010 kan være med til at reducere aldersrelateret hukommelsestab. Hvis du ikke er så meget til gulerødder, kan du i stedet ty til olivenolie, peber og selleri, som også indeholder meget luteolin.

3. Bær

Bær rige på vitaminer og antioxidanter, som fx blåbær og jordbær, er heller ikke en dårlig idé at inkorporere i diæten, hvis du vil styrke din hukommelse.

Et studie publiceret i Journal of Agricultural and Food Chemistry i 2010 viste således, at ni ældre mennesker med begyndende hukommelsestab vendte udviklingen og øgede deres indlæringsevne efter bare 12 uger med et dagligt tilskud af blåbær - sammenlignet med en lignende gruppe, som holdt sig fra blåbærerne.

Desuden faldt symptomerne på depression også i blåbær-gruppen.

4. Fisk

Selvom nylige undersøgelser viser, at det ikke nødvendigvis afhjælper symptomerne på Alzheimers at spise fiskeolie, viser andre studier, at man ved at spise fisk med et højt indhold af omega 3 fedtsyrer kan sløve de typiske tegn på forfald i hjernen, som følger med alderen.

The journal Archives of Neurology præsenterede i 2005 et studie, hvis resultater viste, at mennesker på 65 og derover, som spiste fisk to gange dagligt i seks år reducerede deres kognitive forfald med 13 procent, mens det lå på 10 procent for folk, der spiste fisk en gang om ugen - sammenlignet med dem, som holdt sig fra fisk.

5. Kaffe og the

Kaffe og the gør mere end at holde dig vågen. Nye studier viser nemlig, at de varme drikke kan være med til at forebygge Alzheimers samt styrke kognitive funktioner.

Baseret på et studie i The Journal of Alzheimer's Disease i 2010 - som indikerede, at kaffe med koffein kunne dæmpe udviklingen af Alzheimers og endda forhindre, den opstod - konkluderede forskerne, at kaffe en skønne vil kunne fungere som en terapeutisk behandling for patienter med Alzheimers.

The har tilsyneladende også en positiv effekt på hjernen. I hvert fald klarede the-drikkere sig ifølge et studie i Journal of Nutrition, Health and Aging fra 2010 bedre end ikke the-drikkere i en række hukommelsestest.

6. Spinat

Spinat er propfyldt med C- og E-vitaminer, der, som videnskaben vil vide, hjælper til med at booste dine kognitive evner.

Således påpeger et studie i Journals of Gerontology fra 2000, at en diæt med tilskud af E-vitaminer kan være med til at øge hjerne- og nervevæv såvel som frigivelsen af dopamin, som er det stof, der kontrollerer strømmen af informationer mellem hjernens forskellige dele..