Sundhed

Sådan bliver du bikiniklar i en fart

Forskning har vist, at flere fødevarer kan påvirke både din forbrænding, samt optagelsen og udnyttelsen af energigivende næringsstoffer. Og det kan gøre det lettere at nå bikiniformen på rekordtid!

Ernæringsekspert Christian Bitz gennemgår her, hvad du skal spise og gøre for at blive slank og lækker i en fart.

Spis mere protein, dvs. magert kød, fisk og bælgfrugter

Når du spiser mad, så øges forbrændingen, fordi kroppen bruger energi til fordøjelse samt optagelse og deponering af næringsstoffer. Proteiner, der primært findes i kød, fjerkræ, fisk, æg og bælgfrugter, er det næringsstof, der øger forbrændingen mest og som desuden mætter bedst.

Når du spiser proteinrigt, øges forbrændingen med op til 30 %. Til sammenligning øges forbrændingen kun med 1-2 %, når du spiser fedt, og med ca. 5 %, når du spiser kulhydrater.

Og hvis du ellers er sund og rask, så er der ingen problemer ved at skrue op for indtaget af proteiner. Prøv at lade proteinrige fødevarer indgå i alle dine måltider, det kan f.eks. være et æg eller skinke om morgenen, et glas mælk til formiddag, kød- eller fiskepålæg til frokost, yoghurt til eftermiddag og bønner og kylling til aften.

Spis magre mejeriprodukter

De magre mejeriprodukter er fyldt med proteiner og calcium (kalk), der ud over at styrke dine knogler også virker på fedtcellernes stofskifte, så du forbrænder mere fedt. Calcium binder også noget af fedtet i kosten, så det ikke optages i kroppen, dvs. at kalorierne ender i toilettet, og ikke på dine sideben. Gode kilder til calcium er fedtfattig mælk og yoghurt - fedtindholdet bør være så lavt som muligt og helst under 1 g fedt/100 g. Skyr er et fantastisk produkt i den forbindelse.

Spis stærk mad

Du har måske nok hørt, at stærk mad øger forbrændingen - og det er også korrekt, for stærke krydderier stimulerer den trigeminale sans og det sympatiske nervesystem, hvilket betyder øget forbrænding. Og specielt chili menes at have en effektiv og vedvarende effekt på forbrændingen. Men det kræver altså ret store mængder chili - og til alle måltider, før effekten batter!

Til gengæld tyder det på, at chili kan være med til at sænke appetitten, så vi spiser mindre og på den måde sparer kalorier. Og så er stærke smagsretninger den helt rigtige måde, at få fedtfattige retter til at smage af mere. Ud over chili så har sennep, ingefær og peber en lignende effekt.

Drik grøn te (og til dels også kaffe)

Her er vi lidt i samme genre som de stærke krydderier. Grøn te indeholder en speciel række bitterstofer, catechiner, og koffein der kan være med til at øge din forbrænding. Det ser også ud til, at grøn te kan "indkapsle" noget af den fedt, der er i maden, så den ikke optages og dermed ikke bidrager med kalorier. Men igen, du skal altså drikke ret store mængder, 4-5 kopper om dagen, for at opleve en lille effekt, som vi ikke ved om varer ved i det lange løb.

For en del af virkningen er koffeinen, hvis effekt på forbrændingen er aftagende, jo mere kaffe/te vi er vant til at drikke.

Drik vand

Mens chili og grøn te måske øger forbrændingen marginalt (et par procent), så viser tysk forskning, at noget så banalt som helt almindeligt postevand er langt mere effektivt.

Forskningen har vist at, at en halv liter vand om morgenen (på tom mave) kan øge din forbrænding med helt op til 30%! I teorien, og hvis det holder, så kan to liter vand henover dagen betyde, at du forbrænder 100 kcal ekstra om dagen - og det betyder mere 3-4 kilos vægttab på et år. Det kræver nok lidt mere forskning for at slå denne imponerende effekt fast!

Frys dig slank!

Kan man tabe sig ved at sænke temperaturen i vores huse? Der er faktisk belæg for at sige, at når vi sænker temperaturen i vores huse, så øges vores kalorieforbrænding, og vi tager ikke så nemt på. Der skal blot en sænkning fra 22 til 19 grader til for at aktivere såkaldt brunt fedtvæv, som voksne stadig har rester af.

De senere år har man udviklet nye videnskabelige metoder, som er i stand til at påvise, at selv meget små mængder brunt fedt, som ligger omkring hjertet og langs de store kar i brystkassen og bughulen. Brunt fedtvæv udmærker sig ved at fungere som små brændeovne, som kan omdanne fedtkalorier til varme, uden at man behøver motionere. Det lyder skønt, og kunne man ikke udvikle en pille som stimulerer forbrændingen i det brune fedt ? Jo, det har medicinalindustrien prøvet i mange år, desværre uden held. Så sænk temperaturen i stuen, hvis du vil have hjælp til dit vægttab.

Spis når du er sulten - ikke fordi du tror, du skal

Det er en myte, at vi skal gå og småsnacke hele tiden - faren for at man spiser for mange kalorier er nemlig stor. Spis tre hovedmåltider og et til to mellemmåltider, hvis du er sulten. Nyere forskning tyder på, at mange faktisk har lettere ved at tabe sig, når man ikke hele tiden "skal" spise. Spis når du er sulten - og hold op når du ikke er sulten mere. Ikke når du er propmæt.

Mange har glæde af et proteinrigt morgenmåltid

Forskere fra University of Missouri i USA har vist, at et proteinholdigt morgenmåltid, i modsætning til et typisk kulhydratrigt, er et ret effektivt værn mod at overspise i snacks resten af dagen. Især hvis alternativet er ikke at spise morgenmad. Forskerne havde ved lodtrækning opdelt teenage-piger, som normalt slet ikke spiste morgenmad, i tre grupper. En gruppe fik lov til at fortsætte med ikke at spise morgenmad, en anden gruppe fik morgenmad med lavt proteinindhold (corn flakes, brød etc.), og den tredje gruppe fik proteinrig morgenmad med æg, mager bacon, eller skyrlignende yoghurtprodukt.

Der blev så målt, hvor meget de spiste resten af dagen, både ved hovedmåltiderne og ved snacks imellem måltiderne. Det viste sig, ikke uventet, at gruppen som ikke spiste morgenmad blev rigtig godt sultne op af formiddagen, og de spiste mere resten af dagen, så deres kalorieregnskab ikke vandt noget ved at skippe morgenmaden. Men mere overraskende var det, at gruppen som fik den proteinrige morgenmad indtog færre kalorier resten af dagen, og forskellen opstod ved, at de ikke snackede så meget resten af dagen.

Studiet giver ikke umiddelbart nogen god forklaring på det, men vores egen forskning har fundet, at proteinrig morgenmad nedsætter trangen til salte og søde sager, og det kunne være en del af forklaringen.

Vil du gøre en ekstra indsats for formerne, inden de skal vises frem i bikini, giver træningsekspert Gitte Salling dig i videoen nedenfor nogle lette, men effektive øvelser til, hvordan du hurtigt kan stramme op.