Sundhed

12 trin: Sådan bliver du nyforelsket

Lær, at se på dit forhold med friske, nyforelskede øjne.

Er dit parforhold forvandlet fra svimlende ekstase til tryg base? Bare rolig, sådan går det i langt de fleste parforhold, fortæller sexolog Katrine Berling, for det er svært - ja, nærmest umuligt - ikke engang i mellem at føle, at parforholdet kører jævnt af sted i samme, tamme rille.

"Vi har to basisting, vi gerne vil have som mennesker: Det ene er tryghed, og det andet er spænding. Og de to ting konflikter med hinanden. Når vi går ind i et forhold, skaber vi en kæmpe tryghedsboble, og med tiden går spændingen helt automatisk af boblen. Så glemmer vi nysgerrigheden på hinanden og holder fast i nogle trygge, faste billeder af, hvordan vores partner er, siger hun.

Men med en bevidst indsats og 12 trin, kan man blive nyforelsket i sin partner igen, mener Katrine Berling.

1. Kig på dig selv

Spørg dig selv: Er jeg en god kæreste? Vil jeg gerne være kæreste med mig selv? Ofte er kvinden primusmotor for humøret i en familie, og er hun overskudsagtig, spreder det en god stemning blandt de andre familiemedlemmer.

2. Kom ud i verden

Fælles kærestetid behøver ikke at tikke af sted i sofaen eller sengen. Ved at lade tosomheden blive derhjemme, går du glip af nogle af de sider, du faldt for ved din kæreste i tidernes morgen. Hvordan agerer han overfor ekspedienten? Den gamle dame på gaden? En flok venner på baren? Aftal en dobbeltdate eller udforsk en storby for en weekend. Når du ser ham charmere andre, eller oplever hvordan andre kigger efter ham eller hende, genopliver det følelserne fra jeres første tid.

3. Slip kontrollen

Tving dig selv til at være mere fri og ubekymret. Sæt eksempelvis flueben ved rengøringen ved at få en hushjælp en gang om ugen. Og lær at se stort på, at du ikke lige får ryddet op i aften. Selvom du har forpligtelser i en travl hverdag, så har alle energien indeni til at sprudle og slippe kontrollen ind i mellem.

4. Knus hinanden

Giv jer tid til at stoppe op og mærke hinanden. Bruger I bare 20 sekunder længere på et knus, kommer I helt tæt på hinanden og kan mærke mavernes vejrtrækning. Jo mere, I holder jer væk fra hinanden, jo sværere bliver det at genfinde den fysiske intimitet. Forskning har vist, at fysisk kontakt som et skulderklap, et kærtegn, et klem eller en omfavnelse har stor indflydelse på hjernen og er med til at udvikle forhold, skabe tryghed og lette en forsoning.

5. Kys

Har I kysset i dag? Et kys er ikke kun nydelse - faktisk styrker det både din sundhed og dit parforhold, så kys hinanden bare ti sekunder længere, end I plejer. Det stimu­lerer forskellige områder af hjernen, som hænger sammen med sexlyst, romantisk kærlighed og tilknytning. Samtidig reducerer kys stress. Smask!

6. Øjenkontakt

Sørg for at holde øjenkontakten med din partner. Ofte. Og gerne længe. Vores øjne er den direkte kontakt til det indre og er faktisk det mest intime i et parforhold. Oplev, hvordan I mærker hinanden meget mere kraftigt ved at kigge hinanden i øjnene - både i og uden for sengen.

7. Lav kærestetid

Den vigtigste grund til, at et parforhold forvandler sig fra boblende forelskelse til tør trivialitet, er, at I begynder at prioritere hinanden lavere med tiden. Som i alle andre menneskelige forhold kræver et godt parforhold, at I sætter tid af til at være sammen. Bare jer to. Lav for eksempel en fast kærestedag- eller aften hver uge (som minimum en gang om måneden) og gør det sammen, I nyder allermest. Har I børn, kræver det lidt opfindsomhed at få børnene passet, men det må ikke forhindre jer i også at prioritere hinanden.

8. Hav god sex

Sørg for ikke kun at have sex efter klokken 23, fordi det ofte bliver en uromantisk orgasmejagt, som kun sjældent sender kvinder i himmelen for alvor. Dyrk morgensex. Og hvem siger, at en kæresteaften behøver at foregå i rækkefølgen: middag - biograf - cocktail - hjem - sex? Start nogle gange med god sex, mens I er friske, og tag så ud og nyd aftenen.

9. Sluk for fjernsynet

Gør det til en vane kun at tænde fjernsynet, når der kommer noget, du virkelig brænder for at se, og brug den ekstra tid med din partner.

10. Tænk dig til nyforelskelse

Forelskelse er faktisk en tilstand, du selv kan forstærke. Tænk tilbage på dengang, I lige havde mødt hinanden og overvej, hvad det var, der gav dig sommerfugle i maven. Tænk på jeres første kys, jeres allerførste møde og den første date. Tænk i detaljer. Og lav nogle af de samme ting som dengang. Når du dyrker og dvæler ved minderne, slipper du langsomt de små sommerfugle fri igen.

11. Ros hinanden

Ros din partner og sæt pris på de ting, din partner gør - i stedet for at sætte negativt fokus på, hvad der ikke bliver gjort. Du kan både rose for praktiske ting, men det er mindst lige så givende at rose og anerkende hinanden for de ting og kvaliteter, man er glade for ved hinanden.

12. Find femininitet frem

Husk også at vise din sårbarhed og bede din mand om hjælp, selvom du er en selvstændig kvinde. Kvinder, der aldrig beder sin mand fikse noget eller spørger ham til råds, får en partner, der ligger på sofaen og ikke gider noget, fordi han ikke føler sig god nok. Mænd med kvinder, der kan alt, får ikke lov til at være mænd. Dermed er ringen sluttet, for kvinder tænder som regel af på mænd, når de bliver for vattede, så jo mere feminine, vi er, jo mere maskulin vil han være.