Sundhed

10 tip til mere motion i hverdagen

Har du heller ikke lige tid i kalenderen til træning? Med ekspertens 10 gode råd kan du alligevel komme i form.

- Sundhed er ikke kun at være slank, sådan siger indehaver af Kropsinstituttet Martin Bonde Mogensen, som mener, at vi skal lære at se kroppen og sindet som en helhed i stedet for bare at jagte den slanke krop.

For Martin Bonde Mogensen er det vigtigt at pointere, at motion kun er en af vejene til sundhed, men din krop er ikke skabt til at sidde stille, så motion bør prioriteres, hvis du vil undgå, at kroppen begynder at degenerere.

Tænk bare på, hvor slap du føler dig i musklerne efter ganske få dage i sengen med en influenza. Og tænk så på, hvor frisk du føler dig efter en god, lang gåtur med vind i håret. Jo mere bevægelse du får ind i din hverdag, jo mere energi vil du få. Dit selvværd vil øges, du vil opleve øget mentalt fokus og eventuelle triste tanker vil blive færre. Læg dertil en øget muskelstyrke, en smidig og slank krop og et sundt hjerte. Motion behøver ikke at være at løbe i højt tempo eller en sveddryppende time i fitnesscenteret. Motion er også en rask gåtur, at tage trappen i stedet for elevatoren og at cykle til jobbet, lyder det fra Martin Bonde Mogensen. Her får du hans råd til en sundere hverdag.

Ti gode råd til dig, der synes, at du ikke har tid til at motionere

Tag en beslutning om, at du elsker at træne, fordi det giver dig en god følelse bagefter, og fordi det er en af de bedste måder at holde sig ung, sund og smuk på.

Prioriter din træning - sæt tid af i kalenderen.

Træn kort. Hvis du træner rigtigt, kan 20 minutters træning give gode resultater. Begynd fx med at gå en tur på mindst en halv times tid hver dag uanset vejr og vind. Gør det i tre uger og se, om du kan mærke en forskel.

Få en træningsmakker, som også gerne vil prioritere sin sundhed.

Sæt mål for dig selv. At du vil løbe på en bestemt tid, at du vil kunne tage ti armstrækninger eller noget helt andet.

Varier din træning. Prøv forskellige former for træning og motion.

Musik kan forbedre kvaliteten af din træning.

Gør træning til din stresslindring. Træning kan være rensende og frigøre negative følelser, hvis du vænner dig til at bruge det på den måde.

Registrer dine forbedringer. Din øgede styrke, din udholdenhed og din smidighed, og blive stolt over resultaterne.

Find det tidspunkt på dagen, der passer bedst, gør motionen til en vane og en nødvendighed.