Sundhed

Guide: Her er 10 gode råd om søvn

Ifølge søvnklinikken ScanSleep oplever de fleste mennesker i perioder at have svært ved at sove. Det kan f.eks. være i forbindelse med kriser, problemer og/eller sygdom.

Når først søvnløsheden får fat, kan det hurtigt blive en ond cirkel, som det kan være svært at bryde. Der er imidlertid meget, du kan gøre, for at give dig selv de bedste betingelser for en god nattesøvn.

Læs med her hvor du får søvnklinikkens 10 bedste råd om søvn:

1. Sørg for at have en god seng, som passer dig med hensyn til størrelse, madrastype og sengeklæder.

2. Soveværelset skal have en passende temperatur.

3. Sengen er primært til at sove i.

4. Stå op på samme tid hver dag, eventuelt også på fridage. Dette styrker kroppens indre ur.

5. Undgå voldsom fysisk aktivitet, umiddelbart inden du går i seng. Hård fysisk aktivitet bør lægges tre timer før sengetid.

6. Undgå store måltider, kaffe, cola og andre stimulanser, inden du går i seng.

7. Gå ikke sulten i seng. Tag i så fald et lille mellemmåltid, gerne med noget varmt at drikke f.eks. beroligende te eller varm mælk.

8. Et varmt bad, umiddelbart inden du lægger dig, kan også være søvnfremkaldende.

9. Hvis du ikke kan sove, eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå op (for at undgå at skabe en betinget refleks, som forbinder sengen med ikke-søvn). Læs en bog (ikke for spændende), gæt kryds- og tværs eller lignende. Når du føler dig søvnig, kan du gå tilbage til sengen igen.

10. Forsøg med forskellige afspændingsteknikker eller lyt til stille, beroligende musik, som du kan lide. Sørg for at have et apparat, som slukker af sig selv.