Sundhed

Forstå dit barns hjerne og undgå konflikter

Har du indimellem følelsen af, at dit barn har selektiv hørelse, og at du er nødt til at gentage den samme besked i det uendelige, før dit barn skrider til handling?

Så fortvivl ikke - dit barn er helt normalt. Og når det begynder at lege med biler i stedet for at tage det tøj på, som du lige har bedt det om, så er det ikke for at irritere dig. I stedet handler det om, at barnets hjerne endnu ikke er færdigudviklet.

Læs med her, hvor neuropsykolog Susanne Freltofte i samarbejde med magasinet Vores Børn, gør dig klogere på, hvad der sker i dit 3-8-årige barns hjerne - det kan spare dig for en irritation eller to.

Kører på et spor ad gangen

Dit barn skal helt op i otteårsalderen, før det er i stand til at multitaske og dermed kan reagere på en besked, mens det er i gang med noget andet.

Sådan bliver du hørt

Skab kontakt: Gå ned i øjenhøjde med dit barn, og læg en hånd på hans skulder. Så er han klar til at modtage din besked.

Sig, præcis hvad du vil have: Undgå upræcise formuleringer som f.eks. 'gå op og gør dig klar til at sove'. Tag en ting ad gangen, start f.eks. med 'jeg vil gerne have, at du finder dit nattøj nu'.

Anerkend, når det lykkes: Sørg for at rose og anerkende, når dit barn gør det, du vil have det til. Så får det helt automatisk lyst til at gøre det igen en anden gang.

Tal i billeder: Vær konkret og sig f.eks. 'så er der frikadeller' i stedet for 'så er der mad'. Det taler til sanserne og danner billeder.

Tal med kroppen: Giv dit barn et kærligt klap bagi samtidig med, at du siger 'sæt dig ned på numsen'. Det retter fokus mod det, du vil have.

Undgå spørgsmål: Undlad at spørge 'vil du med hjem?' men sig hellere 'jeg vil gerne have, at du tager med mig hjem nu'. Det er jo netop ikke tænkt som et spørgsmål, så undlad at formulere det sådan.

Vær nærværende: Når du har bedt dit barn om at tage tøj på, så bliv siddende hos ham og hjælp ham. Det giver tilstedeværelse og ro, og han lærer at blive i en situation og koncentrere sig om en opgave.

Kilde: Voresborn.dk

Rutinerne ligger ikke på lager

Nogle rutiner, for eksempel at gå, bliver meget tidligt lagt på lager i lillehjernen. Det vil sige, at dit barn i en tidlig alder kan gå uden at tænke over det og samtidig rette sin opmærksomhed et andet sted hen.

Mange dagligdags rutiner, som for eksempel at tage sko på, skal gentages igen og igen, før de på samme måde bliver automatiserede. Derfor kan du opleve, at dit barn, mens det er i gang med at tage sko eller tøj på, bliver distraheret af noget legetøj på gulvet, og glemmer, hvad det var i gang med for at begynde at lege.

Hjernehalvdelene arbejder ikke optimalt sammen

Hvis du som voksen får en besked, vil din ene hjernehalvdel opfatte ordene, mens din anden hjernehalvdel vil visualisere handlingen.Du er straks med på, hvad det er, du skal gøre, fordi dine to hjernehalvdele samarbejder via hjernebjælken.

Hos børn er hjernebjælken ikke fuldt udviklet, så derfor er ord alene ikke altid nok, til at dit barn forstår budskabet. Du kan hjælpe dit barn på vej ved at vise, hvad det er du vil have ham til at gøre - for eksempel kan du sige 'jeg vil gerne have, at du stiller tallerkenerne på bordet', mens du selv sætter den første på plads.

Hjernens 'direktør' er ikke flyttet ind

Forrest i dit barns hjerne sidder det, der kaldes pandelapperne. De fungerer som en slags direktør, der styrer hele hjernen ud fra de erfaringer, den har samlet sammen - f.eks. jeg skal tage tøjet på nu, ellers kommer jeg for sent afsted.

Pandelapperne modnes sent og langsomt, og derfor er dit barn ikke i stand til at tænke i fremtidsscenarier og lægge planer ud fra tidligere erfaringer. Først ved 4-5 års alderen begynder barnet at kunne bygge videre på de lagrede erfaringer.

Følelser kommer før fornuft

Positive følelser motiverer dit barn voldsomt. Derfor har du sikkert også noteret dig en mærkbar forskel på dit barns evne til at huske, hvis det er blevet lovet en is i forhold til, hvis det ikke er.

Isen er forbundet med behagelige følelser, der sender impulser dybt ned i hjernen - lige over det, der kaldes krybdyrhjernen, hvor de medfødte instinkter opbevares.

Derfor vil en almindelig fornuftsbaseret besked uden udsigt til en belønning, som f.eks. at han skal hænge jakken på plads, ikke gøre specielt indtryk på hans følelser, og derfor er der ingen drivkraft til at udføre opgaven.

Først færdigudviklet i teenagealderen

Stort set alle nerveceller i dit barns hjerne er dannet, når han bliver født, men en stor del er slumrende eller inaktive.

Der er kommet fuld aktivitet i din datters hjerne, når hun er 13-14 år, mens din søn skal være 14-15 år, før hans hjerne er fuldt funktionsdygtig.

I boksen til højre finde du gode råd til, hvordan du bliver hørt, når du kommunikerer med dit barn.