Sundhed

10 råd: Sov dig slank

Den er god nok, du kan sove dig slank. Din søvn har en enorm indflydelse på din krop og dermed også et vægttab. Læs her hvad du skal gøre for at komme sovende til resultater.

Den lille irriterende mavedelle, der bare ikke vil slippe, uanset hvor meget du træner, kan du faktisk sove væk.

Dit indre dyr styrer din vægt

Hvis du ikke får nok søvn, oplever kroppen det som en konstant tilstand af stress. Energiomsætningen i kroppen bliver dårligere og du udskiller mere kortisol, der øger appetitten. Desværre er det også sådan, at når du er træt, får du mindre overskud og meget mere lyst til at trøste dig selv.

- Vores krop er stadig indrettet, som de dyr vi er. Når vi er trætte, har vi trang til hurtig energi som koffein og sukker, så vi kan løbe væk fra rovdyret, eller nedlægge byttet til aftensmaden, siger søvnforsker og professor, Søren Berg.

Har du et fuldstændig normalt søvnmønster, hvor du sover nok og føler dig veloplagt, så er der ikke noget, at hente vægtmæssigt. Men hvis du sover dårligt, så er der sandsynligvis et vægttab i vente, hvis du bliver bedre til at gå i seng om aftenen:

- Hvis du har en dårlig søvn, eksempelvis hvis du sover uroligt, for lidt, er stresset eller har en søvnsygdom, så vil du tabe dig, hvis du får styr på din søvn og får sovet nok, siger Søren Berg til tv2.dk

Heldigvis er der ting, du selv kan gøre og spise for at sove bedre og undgå at urolige nætter sætter sig på sidebenene.

1) Undgå alkohol

Det er muligt, at det føles som om du sover bedre efter en lille en, men du sover meget dårligere og mere uroligt med promiller i blodet og derfor vågne uoplagt.

2) Undgå koffein

Det er også en god ide at undgå koffein - altså kaffe og cola, også selvom den er light-versioner. De indeholder alle koffein, der virker opkvikkende - og det forstyrrer selvsagt din evne til at sove.

3) Undgå et stort måltid

Hvis du spiser store mængder natmad før sengetid, bruger din krop meget energi på at forbrænde og nedbryde det, som du har spist, og det kan have stor betydning for, hvordan du sover. Din søvn vil ofte blive meget urolig efter et stort måltid før sengetid.

4) Drik ikke for meget

Drik ikke for meget væske, te eller bare vand de sidste timer inden du skal sove. En fyldt blære vil forstyrre din søvn, og du kommer ikke til at mangle væske om natten, selvom du standser med at drikke kl. 20.00.

5) Spis en lille snack

Spis meget gerne noget inden sengetid, så du ikke går sulten i seng - f.eks. kl. 21.00. Er du sulten, får du svært ved at falde i søvn, og derfor får du en meget urolig søvn de første timer. Spis eksempelvis fiberrigt knækbrød med mager ost eller rugbrød med magert pålæg. Du skal stadig huske at være opmærksom på mængderne og husk at holde dig til magre produkter.

Hvis skaden er sket

Hvis du først har sovet dårligt og du har lyst til at stor-spise dig gennem næste dag, kan du dæmpe trangen med disse fem råd:

1) Drik rigeligt af kaloriefrie væsker og opkvikkende ting som kaffe, cola light og te

2) Sørg for at du spiser, inden du bliver sulten. Sammensæt din mad med fibre og masser af mættende protein

3) Kom ikke i nærheden af de duftende og lokkende bagerbutikker

4) Lav god og smagfuld mad til aften - så bliver sulten lettere tilfredsstillet

5) Sørg for motion, også selvom du ikke har lyst

Sådan skal du sove

Gode stabile sovevaner kan hjælpe dit vægttab på vej. Skifteholdsarbejde er eksempelvis ofte vejen til dårlig søvn.

I følge søvnprofessor Søren Berg, så er det vigtigst at finde dit eget system, og indrette dig efter hvor meget du har brug for at sove. Nogle har brug for 6 timer, andre for 9 timer under dynen og så skal du sove regelmæssigt. Der er ingen problem i at gå i seng kl. 02 og sove til kl. 10, hvis du gør det konsekvent.