Sundhed

5 ting, der får din kur til at lykkes

Ingen tid til træning, du orker ikke at lave mad efter en travl arbejdsdag og kollegerne driller, når du ikke er med på eftermiddagskage. Lyder det bekendt? Læs her, hvordan du alligevel kan lykkes med din slankekur.

Alle, der har forsøgt at overholde en slankekur eller livsstilsændring er løbet ind i faldgruber som manglende tid til motion, madlavning og venner, der ikke bakker op projektet. Men det kan lykkes. Ernæringsekspert Christian Bitz giver her råd og vejledning til at undgå de mest oplagte fælder og faldgruber.

5 gode råd til at undgå faldgruberne 1) Du orker ikke at lave mad efter en lang arbejdsdag

Det kan være mindre sjovt at skulle i gang med at lave aftensmad efter en lang, hård dag på jobbet. Det øger risikoen for, at du forfalder til usund fastfood fyldt med kalorier.

Løsning

Lav en madplan for hele ugen, og køb stort ind på en dag, hvor du har både tid og lyst. Køb ind, så du kan lave hurtig, sund mad - som fx en wokret. Lav ekstra portioner af de sunde retter, så du har noget hurtigt i dit køleskab og din fryser til de dage, hvor du ved, at dit overskud er mindre

2) Kollegerne driller, når du ikke er med på morgenmad og kage

En af de sværeste ting på en kur er, at man falder udenfor det sociale fællesskab og det kan være svært både at kæmpe med en kostomlægning og manglende opbakning fra venner og kolleger.

Løsning:

Få nogle nye kollegaer/venner! Jeg synes virkelig det er tarvligt, og det virker som om de er misundelige. men hvis det virkelig sådan, vil jeg råde til at stå fast og bruge deres drillerier som motivation til sætte ALLE sejl til og lukke munden på dem ved et imponerende vægttab, siger Christian Bitz til tv2.dk

3) Du har et liv, hvor du spiser meget på restaurant og går meget ud.

Der er masser af fristelser, både på restauranter og når dine venner disker op med lækker mad og det kan gøre det svært at være på kur.

Løsning:

Spis efter tallerkenmodellen der er forklaret/vist i principperne. Begræns alkohol til et absolut minimum og spring over desserten. Kød og grøntsager kan som regel altid få, uanset om du er ude eller hjemme.

4) Du er ved at gå til i sliksult

Hvis du har været vant til at spise meget slik og kage, kan det virke uoverkommeligt med en kold tyrker uden så meget som et lille stykke slik.

Løsning:

Christian Bitz anbefaler en kop varm kakao, der er lavet på rigtig kakao, altså den, man også bruger til kager og glasur.

2 tsk ren kakao blandes med 2 dl kogende vand og suppleres eventuelt med 1/2 tsk sukker eller sødemiddel. Bland det hele og du har en eksplosion af sundhed og smag - for relativ få kalorier, siger ernæringseksperten til tv2.dk

5) Du har ikke tid til træning

Den, som ikke sætter tid af til at træne, må før eller siden sætte tid af til sygdom. Mangel på motion fører blandt andet til overvægt, der igen kan føre til udviklingen af fx hjerte-karsygdomme og et forhøjet blodtryk.

Løsning

Faste træningstider vil hjælpe dig med at få trænet og holde vægten. Find ud af, hvilken træningsform der passer til dig, og hvordan du udfører den optimalt. Det øger motivationen, at man ved, hvad man skal gøre. Og tag en ting ad gangen. Begynd med kosten og byg på med motion, når du er godt igang. Rom blev ikke bygget på en dag og det tager tid at ændre vaner, så bare hæng på, siger Christian Bitz til tv2.dk

Har du brug for at tabe dig og vil du have gode råd, en skræddersyet kostplan og indkøbsliste direkte i indbakken? Meld til til GO'kur 2013 via linket til højre.