Sundhed

Myte aflivet: Så meget bør gravide spise

Når du er gravid, skal du spise for to.

Sådan har myten lydt i mange år, og der vil sandsynligvis stadig være en del mennesker, der hælder til at kvinder skal spise godt under graviditeten.

Men i virkeligheden er den ekstra mængde mad, som gravide bør spise om dagen, forsvindende lille, fortæller klinisk diætist Charlotte Wolff til tv2.dk

- Hvis du ikke ændrer på dit fysiske aktivitetsniveau, så har du brug for cirka 250 kalorier ekstra om dagen. Det svarer til en skive rugbrød med pålæg og et stykke frugt, eksempelvis et æble, siger hun.

Tv2.dk har tidligere i dag bragt nyheden om, at for mange gravide kvinder rammes af diabetes.

Energibehov større ved amning

Selvom at man har et øget energibehov under graviditeten, så er det altså ikke så stort, som mange måske tror.

- Vi oplever en tendens til, at kvinder tager for meget på under graviditeten, og efterfølgende ikke får tabt sig igen, så man kan sige, at graviditet kan være årsag til overvægt.

Under amning er der faktisk et større energibehov end under selve graviditeten. Men da mange gravide vil tage mere på, end de burde, under graviditeten, så kan der tæres på de ekstra kilo under amningen.

- Målet er, at man taber de ekstra kilo under amningen, siger Charlotte Wolff.

I perioden hvor man ammer, har man behov for cirka 475 kalorier cirka ekstra om dagen hvis man er normalvægtig.

Dansk overlæge fortæller her, hvorfor man bør sætte ind mod graviditetsdiabetes straks.

Så meget bør man tage på

Hvor meget man bør tage på under sin graviditet er afhængig af éns BMI (body mass index)

Hvis man er normalvægtig, har man et BMI imellem 20-25, og så lyder anbefalingen, at man tager 10-15 kilogram på under graviditeten.

- Er man moderat overvægtig med et BMI på 25-30, skal man blot tage 8-10 kilogram på, og er man svært overvægtig med et BMI på over 30, er anbefalingen mellem seks og nu kilogram, siger Charlotte Wolff.

Tre gode råd

Er man gravid, men mangler et venligt råd til, hvordan man kan undgå at blive overvægtig i den glade tid, så har Charlotte Wolff de her tre gode råd.

  • Fasthold et aktivitetsniveau – hvilket vil sige at man får regelmæssig motion gerne en halv times gåtur i rask tempo, eller en tur på cyklen.
  •  Tænk over mængderne af mad der indtages, både den sunde mad og det knap så sunde. Pas på med at indtage for mange energiholdige drikkevarer såsom juice, sodavand, saftevand og mælkeprodukter. Det anbefales, at man drikker mælk, når man er gravid, men kun omkring en halv liter om dagen.
  • Spis maksimum tre stykker frugt om dagen, for selvom frugt er sundt, så indeholder det også meget sukker.

- Men der skal også gerne være råderum til, at man kan spise lidt sødt i moderate mængder. Men råderummet skulle også gerne opstå naturligt, hvis man sørger for at holde sig til de kalorier, man har brug for, siger Charlotte Wolff.

Du kan finde flere gode råd om kost og graviditet på sundhedsstyrelsens hjemmeside, og hvis du lider af graviditetsdiabetes på diabetesforeningens hjemmeside.

Diabetes i Danmark

  • 306.638 danskere har diabetes.
  • 200.000 danskere ved endnu ikke, at de har type 2-diabetes.
  • 750.000 danskere skønnes at have forstadie til diabetes (prædiabetes).
  • Hver 20. dansker har diabetes.
  • I gennemsnit får 89 danskere hver dag konstateret diabetes.
  • Antallet af diabetikere er fordoblet på 10 år. 
  • Diabetes koster det danske samfund omkring 86 milioner kroner om dagen.
  • I Danmark var 306.638 personer diagnosticeret med diabetes pr. 31. december 2011. Det svarer til godt 5,5 procent af befolkningen (1) og en fordobling af antallet af diabetikere på 10 år (1).
  • Diabetes 1 udgør cirka 10 procent af de samlede tilfælde.
  • Diabetes 1 ½ udgør cirka 10 procent (tælles ofte med under diabetes 2).
  • Type 2-diabetes udgør cirka 80 procent af alle diabetestilfælde.

Kilde: diabetes.dk