Det skal du spise for at styrke dit immunforsvar

Efterårsferien er lige om hjørnet og minder os om, at sommeren nu for alvor er ovre, og en kold og mørk tid venter forude. For at klare efteråret og vinteren bedst muligt og så vidt muligt undgå for meget snue og influenza, er det en god idé at tænke over, hvad du putter i munden – kosten har nemlig stor betydning for dit immunforsvar.

- Kosten er selvfølgelig ikke alene om at have en indvirkning på vores immunforsvar, men den spiller en stor rolle. Dårlig ernæring er med til at svække kroppens modstandskraft, mens gode fødevarer styrker den, siger ernæringsekspert Marie Steenberger til tv2.dk.

- Derfor er det en god idé nu, hvor vinteren står for døren, så vidt muligt at gå efter fødevarer, som indeholder vitaminer, der er gode at få, idet de styrker immunforsvaret, mens man skal forsøge at undgå eller skære ned på en række andre ting, som modsat er med til at svække immunforsvaret, tilføjer Marie Steenberger, som nedenfor gennemgår, hvad du skal spise for at booste dit immunforsvar, og hvad du skal undgå for ikke at svække kroppen:

Disse fødevarer booster dit immunforsvar:

1. Fisk og skalddyr

- Fisk indeholder zink, jod, selen, A-vitamin, Q10, B6 og D-vitaminer, som er nogle af de vitaminer og mineraler, der styrker produktionen af de vigtige T-celler – også kaldet dræberceller – og af antistoffer, som styrker immunforsvaret. Fede fisk indeholder desuden Omega 3-fedtsyrer, som vi ved også er med til at øge kroppens modstandskraft

2. Æg og leverpostej

- Indeholder blandt andet A-vitamin, som vi ved er med til at styrke immunforsvaret.

3. Nødder

- Indeholder enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer som Omega 3, B6, Q10 og E-vitamin, som er et fedtopløseligt vitamin og en antioxidant, som er nogle af de stærkeste stoffer, der styrker vores immunforsvar.

4. Citrusfrugter, rød peberfrugt, kiwi og jordbær samt blomkål, rosenkål og broccoli

- Indeholder C-vitamin, som ogsĂĄ er en antioxidant.

5. Gulerødder, spinat, persille, tomater og broccoli

- Indeholder betakaroten eller provitamin A, som ogsĂĄ er en antioxidant.

6. Yoghurt

- Bidrager ikke med vitaminer eller mineraler, som styrker immunforsvaret direkte, men yoghurt, specielt cultura og A 38, er syrnet med bakterier, der bekæmper skadelige bakterier i tarmen og styrker tarmsystemet, som fibre også gør. Og vi ved, at et velfungerende og stærkt tarmsystem betyder meget for immunforsvaret. Et stærkt tarmsystem giver nemlig et stærkt immunforsvar.

Disse fødevarer svækker dit immunforsvar:

1. Sukker

- Vi ved, at sukker nedsætter produktionen af antistoffer. Og det er interessant, at undersøgelser viser, at op til 4-5 timer efter sukkerindtag, er der mindre aktivitet i det, vi kalder dræbercellerne, som er dem, der ødelægger vira og udefrakommende bakterier. Derfor er det godt at skære ned på sukkerforbruget.

2. Raffinerede fødevarer

- Hvidt brød, hvide ris og hvid pasta er så raffinerede, at de efterhånden ikke indeholder nogle vitaminer, mineraler og fibre længere, så de bidrager ikke med noget specielt. Så det kan man også skære ned på eller som minimum erstatte med nogle fuldkornsprodukter, så man får flere vitaminer og fibre.

3. Forarbejdede fødevarer (Fx færdigretter og pålæg)

- Indeholder meget mættet fedt. Vi skal have fedt, men balancen mellem den mættede og umættede skal være der, da for meget mættet fedt ud over at påvirke vægten også påvirker immunforsvaret negativt.

Kroppen kører bedre på rene fødevarer

Ud over de mere specifikke fødevarer, som vi ifølge Marie Steenberger henholdsvis skal forsøge at få og at undgå for at styrke vores kroppe, opfordrer hun også til, at man så vidt muligt altid går efter rene fødevarer uden unødige tilsætningsstoffer og lignende.

- Jeg mener, at kroppen som udgangspunkt og herunder også immunforsvaret har bedst af naturlige fødevarer. Sådan noget som farvestoffer, sprøjtegifter og harske olier sætter kroppen på overarbejde, da den skal bruge energi på at bearbejde dem og skaffe sig af med den igen, idet den forsøger at forsvare sig mod disse stoffer, som ikke er naturlige for den. Det kræver ekstra energi – og det påvirker immunforsvaret, siger Marie Steenberger.

  • SĂĄ gĂĄ efter rene økologiske og naturlige fødevarer sĂĄ vidt muligt – jo renere fødevarer, jo bedre fungerer kroppen, slutter hun.