Sundhed

Region H: Vi forstår 1813-sygeplejerskernes situation

Det kan være stressende for sygeplejerskerne på Akuttelefonen 1813, når de kan følge med i, at tallene for kø-listen på deres computerskærm går i rødt, hvis opkaldende tager for lang tid.

Men ifølge direktør for Region Hovedstaden Akutberedskab, Freddy Lippert, så er det nødvendigt at personalet på 1813 kan følge med udviklingen, skriver han i en svarmail til tv2.dk.   

Er det den bedste løsning at have tiden kørende på skærmen?

- Det er nødvendigt, at vi hele tiden er opmærksomme på, at ventetiderne er så korte som muligt. Det svarer til, at sygeplejerskerne på landets skadestuer kan se, hvor mange patienter der kommer ind ad døren og sidder i venteværelset, eller hvor mange ambulancer der er på vej med patienter.

Hvilken fordel har man af at have kø-tiden kørende på de ansattes skærme?

- Infoskærme med oversigter over antal der ringer og aktuelle ventetider kan ses på de fælles skærme, men læger og sygeplejersker har ofte også tallene på én af deres egne skærme. Fordelen er, at de så ved, hvor meget tid de kan bruge på den enkelte patient. Det er ligesom, når du går til din egen læge, så har de nogle gange god tid til at tale med dig, og andre gange er der meget travlt, og det er nødvendigt at være mere præcise. Sådan er det også med telefonvisitation.

Hvis der står 100 mennesker i kø, og tallene er røde, kan det så ikke gå ud over kvaliteten af de ansattes rådgivning?

- Læger og sygeplejersker er meget optaget af kvalitet og bruger som udgangspunkt den tid, en sag kræver. Men samtidig er de også uddannet til at håndtere situationer med travlhed. Jeg har da stor forståelse for, at al medieopmærksomheden og udfordringerne på vores ventetider kan virke stressende for personalet. Men det er en del af opgaven som sundhedsfaglig visitator at have direkte adgang til data om, hvor travlt vi har, og hvad vores ventetider er.

Dansk Sygeplejeråd fortæller, at man er i dialog med Region H og akuttelefonens ledelse om at forbedre arbejdsmiljøet - hvordan kan man konkret gøre det bedre?

- I Akutberedskabet kigger vi hele tiden løbende på, hvordan arbejdsgange og arbejdsforhold for vores personale kan forbedres. Og vi tager det netop, som du siger, i dialog med vores personale og deres foreninger. Men jeg vil godt understrege, at vi i ledelsen har fokus på dette og har stor forståelse for de ansattes situation.