Sundhed

Får du nok? Så meget væske skal du drikke i varmen

Husker du at drikke nok væske i varmen? Og hvor meget er egentlig nok? Det har TV 2 spurgt klinisk diætist Anne Louise Knudsen om

- Det er svært at sætte liter på, men hvis det er over 25 grader, er en liter ekstra om dagen en god tommelfingerregel, fortæller Anne Louise Knudsen, klinisk diætisk hos Diætpiloten.

På en normal dag skal en gennemsnitlig person drikke 1,5 til 2 liter væske, så på varme dage bliver det altså 2,5 til 3 liter. Men hvis du er en lille kvinde på 50 kilo, kan du nøjes med mindre, hvorimod en 2 meter høj mand skal have lidt mere.

Sådan opretholder du balancen

Hvis du ikke gider at holde regnskab med, hvor mange liter der ryger ned, når du ligger på stranden eller griller i haven, så har Anne Louise Knudsen et smart trick.

- Hvis dit urin er lysegult, har du fået nok. Hvis det derimod ligner en gang mørkegul morgenurin, har man fået for lidt væske. Har du fået rigeligt vand, er det nærmest gennemsigtigt, siger Anne Louise Knudsen.

Der er dog ingen fare, hvis du får for meget vand, for kroppen udskiller selv de overskydende salte og sukre, som det medfører. Har du derimod har fået for lidt væske, har din krop også for lidt salt og sukker, og det kan gøre dig dårlig.

- Når man dehydrerer, mister man en masse salte, som er blevet skyllet ud af kroppen. For at få styr på balancen, kan man blande salt og sukker i et glas vand og drikke det. Ellers kan man tage elektrolytter, siger Anne Louise Knudsen.

Elektrolytter er en form for brusetabletter, som blandes op med vand. De kan købes i sportsbutikker og bruges ofte af maratonløbere.

Her er væskefælderne

Men det rareste er selvfølgelig at undgå dehydrering. Derfor bør du være opmærksom på sommerens helt store væskefælder. Når solen bager, bliver der ofte åbnet for de kolde øl og de liflige roséflasker.

- Problemet er, at alkohol dehydrerer. Så hvis du drikker et glas vin, bør du drikke et stort glas vand ved siden af, siger Anne Louise Knudsen.

Hvis du mere er til de sunde sommeraktiviteter og kan finde på at snøre løbeskoene i varmen, skal du også have ekstra væske.

- Når man dyrker motion i varmen, mister man mere væske end normalt. Hvis du løber en halv time til tre kvarter, skal du cirka have en halv til trekvart liter ekstra væske, siger Anne Louise Knudsen.