Sundhed

Det skal du spise op til weekendens halvmaraton

Du kan se 'Go' morgen Danmark' på TV 2 PLAY.

På søndag står 25.000 motionsløbere klar til at løbe 21,1 kilometer, når startskuddet går til Copenhagen Half Marathon. 

Forberedelserne op til sådan et løb er vigtige, og i døgnet op til er det især vigtigt at spise det rigtige mad på de mest optimale tidspunkter.

Blogger og cand.scient. i human ernæring Sara Jin Schmidt guider dig her til en optimal kost dagen før. 

Det vigtigste element i kosten dagen før dagen er rigeligt med kulhydrater.

- Det er både i form at frugt, slik, ris, pasta og brød. Kulhydrater er rigtig vigtige, fordi de er vores energidepot, og det er det første, der bliver tømt, når vi går ud og begynder at løbe. Det er det første, kroppen begynder at tage af, fortæller Sara Jin Schmidt, der selv skal løbe maraton for første gang på søndag.

Maven må ikke blive forskrækket
Selvom kulhydraterne er vigtige, skal de dog ikke gå hen og blive en undskyldning for at proppe sig med usunde ting.

- Nogle tror, de skal spise uanede mængder af kulhydrater og sukker, fordi de skal løbe halvmaraton, men det er altså ikke nødvendigt for almindelige mennesker. Der kan man sagtens nøjes med, at det bare indgår som en del af en almindelig del af en sund kost - og gerne de grove produkter som brune ris, grovpasta og kerneholdigt brød, siger Sara Jin Schmidt.

Det sidste måltid dagen før skal i virkeligheden ikke være så meget anderledes end det, man plejer at spise.

- Det, der er vigtigt, er, at man prøver at spise så normalt som muligt, for ellers kan man godt forskrække maven lidt, hvis man lige pludselig begynder at spise en hel masse andet end det, man er vant til. Og så ender det med, at man løber 21 kilometer, hvor man i virkeligheden helst vil på toilettet, siger Sara Jin Schmidt.

Hun anbefaler derfor en kost aftenen før, der består af lette proteiner og en lille smule flere kulhydrater end vanligt.

Spis tre timer før start
Kosten er dog ikke det eneste, du skal have for øje. Væskebalancen er altafgørende, fordi den rigtige væske også giver de nødvendige næringssalte, som ellers ofte bliver svedt ud under langdistanceløb. 

Når den store dag, hvor løbeskoene så skal snøres, kommer, skal du sørge for at stå op i god tid. Cirka tre timer før løbsstart skal du indtage morgenmaden, så den kan nå at blive fordøjet. Under løbet lukker fordøjelsessystemet nemlig ned.

Hvad du skal spise til morgenmad, kan du se i klippet nedenfor. Det er blandt andet helt i orden at spise en klat Nutella.

Spis morgenmad tre timer før maratonstart