Sundhed

Glem alt hvad du har lært: Ny forskning afliver udbredt trænings-myte

Rigtig mange fitnessentusiaster snupper en proteinshake eller en proteinbar efter træning. I mange år har man nemlig ment, at indtagelse af protein inden for et vindue af 30 minutter efter endt træning skulle få musklerne til at vokse og restituere bedre. Men nu slår ny forskning fast, at dette er en myte.

To store analyser, der er udgivet i Journal og International Society of Sports Nutrition, slår nemlig fast, at der ikke er nogen væsentlig forskel, når man sammenligner folk, der har taget protein før og efter træning og de folk, der ikke har. Det vigtige er derimod, at man indtager nok protein i løbet af dagen.

Resultatet vækker opsigt herhjemme

Herhjemme vækker resultaterne opsigt. En af dem, der over for videnskab.dk har kommenteret på resultaterne, er lektor Kristian Vissing, der forsker i træning, muskelvækst og -fysiologi.

- Efter at have læst de to metaanalyser, hælder jeg ikke længere mod, at proteinindtag efter endt træning har større betydning for muskelvæksten, end hvis man bare får nok i løbet af dagen. I hvert fald for yngre folk. Det har ellers været en del af fagbøgerne og min undervisning, at der nok var sådan et vindue, men det vil jeg ikke sige længere. Forskningen, der pegede på et mulighedernes vindue, har alligevel aldrig været særlig solid, og disse to analyser peger også på, at antagelsen har været forkert eller i bedste fald unuanceret, siger Kristian Vissing.

Årsagen til, at myten er opstået, går tilbage til 2001, hvor et hold danske forskere lavede et forsøg med ældre mænd, der ikke have spist i halvanden time inden træning, og her fandt man ud af, at de havde glæde af, at indtage protein efter endt træning.

Men dette kan ifølge de nye undersøgelser altså ikke overføres til hovedparten af folk.