Sundhed

Det spiser folk, der rent faktisk taber sig

En ny undersøgelse viser, hvad folk der taber sig, egentlig spiser.

Der findes rigtig mange råd og regler om, hvad du må spise, hvis du vil tabe dig. Ingen kulhydrater, ingen olier eller masser af grøntsager.

Men nu bliver alle rådene manet til jorden af en undersøgelse, der er lavet af det amerikanske sportsmærke Under Amour i samarbejde med app'en 'MyFitnessPal'. Det skriver Huffington Post.

Undersøgelsen bygger nemlig på de fire millioner amerikanere, der frivilligt registrerer deres måltider - man kan registrere hvert produkt man spiser, ens træning og vægt. De samlede data viste, hvad dem der tabte sig spiste, og hvad de undgik at spise. 

Undersøgelsen viste, at dem der tabte sig spiste mere blomkål, rå frugt, musli, yoghurt, mandler og sunde fedtstoffer som olivenolie og kokosolie.

Den viste yderligere, at ingen af dem, der tabte vægt, undgik en eller flere madvarer fuldstændig, og de bekymrede sig heller ikke om at begrænse deres indtag af kulhydrater, fedtstoffer eller kalorier. 

- En ting, som jeg lagde mærke til ved undersøgelsen, var, at dem der tabte sig, ikke undgik bestemte madvarer og ikke var mange for at indtage kalorier. Når vi udelukker bestemte former for madvarer i vores diæt, bliver vores slankekure sværere at holde og derved mindre succesfulde i forhold til vægttab, siger ernæringsekspert Idalis Velazuez til Huffington Post.

Altså gælder det om at bekymre sig mindre om den mad man spiser, og så bruge det gode gamle ordsprog: 'Alt med måde'. 

Her er listen over de madvarer som 'MyfitnessPal'-brugerne, der tabte sig, spiste.

Disse madvarer spiste, dem der tabte sig

  1. Blomkål

  2. Rå frugt

  3. Kartofler

  4. Korn

  5. Morgenmadsprodukter

  6. Pasta

    Selv om brugerne, der tabte sig, stadig spiste pasta, så spiste de i mindre potioner end dem, der ikke tabte sig. 

  7. Kød

  8. Æg

  9. Yoghurt

  10. Olivenolie

  11. kokosolie

  12. Mandler