Sundhed

Sådan træner du dit barns selvkontrol og giver det succes i livet

Bogen ’Klog er noget, man øver sig på’ giver råd til, hvordan forældre kan styrke børn selvkontrol for at give dem succes i skolen og i livet.

Forskning viser, at børn, der udviser selvkontrol, får højere karakterer og har mindre fravær i skolen. Senere i livet tager de længere uddannelser og bliver både sundere og gladere end børn med lidt selvkontrol.

Og selvom dit barn turnerer livligt på stolen, mister koncentrationen og lader tankerne flyve væk fra undervisningen efter blot få sekunder, er der stadig håb for fremtidig succes.

Ifølge Sofie Münster, forfatter til bogen ’Klog er noget, man øver sig på’ og ejer af onlinemagasinet Raising Learners, er selvkontrol nemlig noget, man som forældre kan lære sine børn.

Detaljer er vigtigt

Nøglen er at hjælpe børn med at klare alt det, der er mentalt svært ved at lære, og italesætte processen. For det er svært at lære, lyder det.

- Hvis et barn laver lektier, er ved at give op og ikke kan finde ud af det, så har det vist sig at gøre en stor forskel, hvis forældre hver gang siger: Du har bare ikke lært det endnu. Altså bruger ordet endnu, siger Sofie Münster til TV 2.

Det virker måske som en lille ting, en mindre detalje. Men det er signalet, der er vigtigt for børnene, og ord kan gøre en forskel.

- Hvis forældre siger 'endnu', ved børn, at det ikke er en blindgyde, men noget, man kan komme igennem. På den måde kan vi signalere, at det er indsatsen, som er vigtig. Alle de ting, der gør det svært at lære, skal vi gøre til normaltilstande, uddyber forfatteren.

Italesæt læringsprocessen

Ifølge Sofie Münster, der selv bruger teknikken med sin datter, handler det om dialogen, når selvkontrollen skal opbygges. Hvad man siger til børn, når de er udfordret, og hvordan man roser og anerkender dem.

For det handler om at ændre et tankemønster. Så længe børn afbryder sig selv i at vælge den lette løsning, bliver de bedre til den svære, lyder det.

- Det handler om at gøre dem bevidste om læringsprocessen. Den er hård, og man er udfordret. Den kræver mod, anstrengelse og hårdt arbejde, og i den proces mister børn kontrollen, siger Sofie Münster.

- Det er her, at vi som forældre kan blive gode til at styrke børnene. Tale med dem og vise dem den rette vej. Vi skal give dem modet til at fortsætte, når det er svært - og dermed bruge selvkontrollen til at øve sig.

Hvis man italesætter læringsprocessen og gør børn bevidste om, at det er svært og hårdt at lære, vil de have lettere ved at styre sig selv og undgå den lette løsning, der ville være at kaste håndklædet i ringen, begynde at fjolle og give op.

selvkontrol

Børn, der vælger at bruge deres selvkontrol..

.. kan koncentrere sig i skolen

.. dobbelttjekker, at lektierne er levet

.. fokuserer på, hvad læreren siger

.. færdiggør arbejde til tiden

I sociale situationer vælger børn, der bruger deres selvkontrol at..

.. være tålmodige, når andre gør noget, som er irriterende

.. være tilgivende, når andre gør noget, som de ikke synes er rigtigt

.. give andre mulighed for at tale under diskussioner

.. udføre sine pligter

Lav øvelser med dine børn

Ifølge Sofie Münster er det vigtigt, at forældre hver dag spørger, hvordan det gik i skolen. Man skal spørge til, hvordan dagen forløb, hvordan børnene klarede det, hvordan de kunne mærke, at det var svært, og hvordan de kunne have gjort det bedre.

- Ikke for at pege fingre, men for at gøre dem bevidste om, hvor meget de kan gøre for at lære, præciserer hun.

Derudover kan man lave specifikke øvelser, hvor man træner børns selvkontrol. Man kan aftale at sidde med sit barn en halv time hver dag og læse, foreslår forfatteren.

- Sid sammen med dit barn i 30 minutter dagligt. Barnet sidder med sin bog, og du med din. Langsomt sætter man så tiden op, så man øver børnene i at blive bedre, siger Sofie Münster.

Hun understreger, at det er vigtigt undervejs at anerkende barnets arbejde og italesætte succesen. Alt sammen for at gøre børnene bevidste om, hvordan de kan få succes.

Smittet af til andre dele af livet

Ifølge Sofie Münster peger al forskning på, at hvis børn får styrket selvkontrollen på et område – for eksempel i forhold til lektier – så vil de projicere det til andre dele af livet.

- Børn, der har øvet sig på at blive bedre til lektielæsningen, er efterhånden begyndt at se mere tv og dyrket mere motion. Som voksne har de det også bedre, siger forfatteren.

Forskningen viser, at børn med stærk selvkontrol som voksne vil være bedre til at håndtere stress, konflikter og modgang. De har et højere selvværd og er generelt gladere.

Bogen ’Klog er noget, man øver sig på’ udkommer 15. marts.