Sundhed

Brug koffein smart – og få klæbehjerne

Ny forskning viser, at kaffe også styrker hukommelsen.

Koffein får dig til at huske bedre, viser ny forskning.

Du kan få særlig glæde af virkningen, hvis du indtager koffein målrettet, når du har brug for et hjerneboost, og ikke bare pumper kroppen fuld dagen lang.

Friskbrygget kaffe. Duften af krydret te. En perlende cola. Eller en iskold Red Bull. Koffeindrikke er førstevalget for de fleste af os, når vi har brug for energi til at komme i gang om morgenen og holde os i sving gennem dagen, og det kan sagtens være en god idé. Det skal bare doseres og times rigtigt.

  Se også: 10 tegn på, at du er afhængig af kaffe

 Koffein kvikker nemlig ikke bare op: Ny forskning viser, at det også styrker vores hukommelse markant. En dosis svarende til en stor kop kaffe gør det lettere for dig at memorere nye ting i op til 24 timer efter den sidste slurk. Oplever du noget, der er vigtigt at huske, så husk at drikke en kop mokka eller te, så din hjerne bedre kan holde fast på de nye indtryk og informationer.

– Vores forskning viser, at en dosis koffein på 200 mg forbedrer ens evne til at lagre informationer i hukommelsen, især når man ikke er vant til at indtage ret meget koffein. For første gang kan vi med sikkerhed sige, at koffein direkte forbedrer langtidshukommelsen, siger Michael A. Yassa til I FORM. Yassa er neurobiolog og assisterende professor på Institut for neurobiologi og adfærd ved University of California i Irvine. Han står i spidsen for det opsigtsvækkende forskningsprojekt, der blev offentliggjort i fagtidsskriftet Nature Neuroscience.

  Se også: Sådan påvirker kaffe din træningslyst

Gør os bedre til at skelne

Forskerne lod 160 personer se på en række billeder i stil med de memorykort, som små børn er verdensmestre i at huske placeringen af. Fem minutter senere fik de enten tabletter med koffein eller snydepiller. Næste dag blev de præsenteret for dels de samme billeder, dels andre billeder, der lignede til forveksling, men ikke var helt mage til. Hurtigt viste det sig, at koffeingruppen var skarpere til at identificere de billeder, der var forskellige fra dem dagen før.

– Koffein gør din hjerne bedre til at foretage en såkaldt mønsteradskillelse. I dette tilfælde skelne mellem de billeder, der er lagret i hukommelsen, og dem, der bare ligner. Det peger på, at koffein gør os bedre til at flytte informationer fra korttidshukommelsen til langtidshukommelsen.

  Se også: Derfor skal du drikke kaffe inden en lur

– Koffein styrker hukommelsen direkte. Fordi forsøgsdeltagerne først fik koffeintabletter efter at have set billederne, er der ikke tale om, at koffein gjorde dem friskere eller skarpere, siger Yassa.

Danner hjernegødning

Koffein styrker hukommelsen på flere måder. Dels ved at blokere for et stof, adenosin, som sløver hjernen, dels ved at sætte skub i produktionen af stoffet BDNF. Det er hjernens gødningsstof, der laver nye hjerneceller og skaber nye forbindelser mellem dem.

  Se også: Så sent kan du drikke dagens sidste kop kaffe

Der dannes blandt andet BDNF, når man træner, men meget tyder på, at koffein har samme effekt, mener Brice Alan Kuhl, psykolog, ph.d. fra Department of Psychology på New York University: – Vi har bevis for, at koffein øger BDNF i hjernens hukommelsescenter på forsøgsdyr. Det sker muligvis også hos os mennesker, og i så fald kan det forbedre vores evne til lagre informationer i langtidshukommelsen, siger Kuhl til I FORM.

Sådan som mange af os i dag tæppebomber kroppen med koffeinprodukter, skulle man tro, at vi gik rundt med gigantiske klæbehjerner. For det vælter frem med nye potente kaffetyper og energidrikke, og de bliver revet væk. I USA sniger koffein sig også ind i juice, chips, tyggegummi og chokolade, der kan holde kroppen kørende i en dagligdag, hvor folk sover mindre end nogensinde og bliver mødt med stadig voksende krav om at være friske og kvikke.

  Se også: Mad, der gør dig flyvende: Kaffe gør dig mere udholdende

Men nej: For at huske optimalt skal man ikke indtage særlig meget koffein dagen igennem, men time det til de situationer, hvor man virkelig har brug for det. Forsøgspersonerne i Yassas undersøgelse levede til daglig næsten koffeinfrit, så de var ekstra følsomme over for stoffet. For dem var den optimale huskedosis 200 mg koffein. Nogle af dem, der fik højere doser, oplevede bivirkninger som hovedpine og kvalme. Også et andet forsøg har vist, at koffein i doser på 200 mg gør det lettere at huske ting på længere sigt, mens 100 mg er uden effekt.

Artiklen blev oprindelig publiceret på iForm.dk

Se også: Kaffe: 3 kopper om dagen gør dig endnu sundere

Se også: Kaffeguide: Hvilken passer dig?