Sundhed

Kunne du heller ikke sove i nat? Sådan sover du bedre i sommervarmen

En lille lur skader ikke - tværtimod.

De sidste par nætter har været hede, når vi skulle til køjs. Her får du guiden til en god nats søvn, selv om termometret viser sommer.

De seneste nætter har temperaturen mange steder i landet været til den høje side, når uret viste sengetid.

Men du behøver ikke investere i en ventilator på størrelse med en vindmølle fra Vestas for at kunne sove i sommervarmen.

Søvnvejleder, Mikael Rasmussen, giver dig her tips til at sove, når temperaturen er over 20 grader.

Dobbelt espresso og en lur

Hvis de høje varmegrader allerede har påvirket din krop, har Mikael Rasmussen et alternativt råd til dig:

- Hvis du har sovet skidt om natten, kan det for eksempel være en god idé at tage en kort lur midt på dagen, hvis du har mulighed for det, siger Mikael Rasmussen.

- Du kan med fordel drikke en kop kaffe, lige inden du tager en lur på højst 20 minutter, så når du vågner, får du både energien fra koffeinen og fra din lur.

Guide til at sove i varmen

  1. Nedkøl rummet

    Det handler selvfølgelig om at gøre rummet så koldt som muligt.

    Her kan du bruge dine gardiner til at lukke så lidt lys som muligt ind i rummet, og hvis det kan lade sig gøre, så lad vinduet stå åbent samtidig.

    På den måde får du en mere behagelig temperatur i dit soveværelse.

  2. Drop dynen

    Tag dynen ud af betrækket og sov kun med betrækket over dig. De fleste har svært ved at sove uden noget over sig, så det er en idé at have så tyndt et stykke stof som muligt over sig, når man skal sove.

  3. Sov nøgen

    Søvnvejleder, Mikael Rasmussen, opfordrer dig til at smide kludene, når du skal i seng på en ekstra varm aften. Jo mindre tøj, jo bedre.

  4. Rejs dig

    Vågner du om natten og har det varmt, er det en god idé ikke at blive liggende i sengen for længe. Ifølge Mikael Rasmussen, er det bedre, at du rejser dig fra sengen, går ind i stuen eller lignende og måske tager en tår vand. På den måde kommer du ud af de negative spekulationer.

  5. Berolig dig selv

    Når du ikke kan sove, handler det ofte om din tankegang. Det kan være, du ligger og blive bekymret for, om du kan præstere på arbejdet i morgen, hvis du ikke får sovet. Ifølge Mikael Rasmussen, er det derfor vigtigt at sige til sig selv, at der ikke sker noget ved at ligge vågen. Døgnrytmen skal nok få én igennem næste dag.

  6. Vær overfladisk

    Søvn handler også om den overflade, du sover på. Har du råd til det, kan det være en god idé at investere i en ny topmadras inden det bliver sommer. Mange af os ligger på topmadrasser, der ikke er så gode til at absorbere sveden, da de har et par år på bagen.