Sundhed

Hud-ekspert advarer om udbredt sol-misforståelse

Risikoen for hudkræft øges også, hvis man går efter en solbrun kulør - selv om man undgår solskoldning, advarer hudlæge.

Mens vi vrider de sidste lune solskinsstrejf ud af sommeren, påpeger en hudekspert, at vi fortsat skal passe på strålerne. 

Nogle danskere tror fejlagtigt, at risikoen for hudkræft er minimal, hvis vi undgår at blive solskoldede, advarer hudlæge Lone Knudsen, der oplever dette i forbindelse med sit arbejde.

Hun fortæller, at risikoen for hudkræft primært øges af den samlede mængde uv-lys, man udsætter sig for.

- Det er meget vigtigt, at folk forstår, at man ikke er fredet, bare fordi man ikke bliver solskoldet. Det er uv-strålerne, der er farlige, og dem er vi alle udsat for, hvis vi går i solarium eller i solen uden at beskytte huden, lyder det fra Lone Knudsen, der er dermatolog ved Aleris-Hamlet Hospitaler.

Jo mere uv-lys man har været udsat for gennem årene, jo større er hudcancerrisikoen, fortsætter hun.

Solcreme

De fleste typer solcreme er designet til at beskytte mod solens skadelige UVA- og UVB-stråler.

Det anbefales, at man beskytter sig mod solen, eksempelvis ved benyttelse af solcreme, når UV-indekset kommer over 3.

Faktorangivelsen på solcremen fortæller noget om, hvor stor en del af solens skadelige stråler, der slipper igennem til huden, såfremt solcremen er påført i de rigtige mængder.

En solcreme med faktor 15 lader således 1/15 af solens skadelige stråler slippe igennem til huden.

Med andre ord kan man ved påføring af solcreme med faktor 15 i rigtig mængde opholde sig i solen i 15 gange så lang tid, før man har modtaget den samme mængde skadelig UV-stråling, som hvis man ikke have påført huden solcreme.

Værre at blive solskoldet

Kræftens Bekæmpelse er enige i, at alle typer uv-stråler kan være kræftfremkaldende. Men de mener også, at det er vigtigt at holde en god balance. 

- Dilemmaet er, at dels skal vi have noget uv-stråling for at producere D-vitamin, så vi skal ikke være fuldstændig solforskrækkede. Dels er det værre at få en skoldning end almindelig uv-stråling for at få en brunere kulør, siger projektchef Peter Dalum fra Kræftens Bekæmpelse og Trygfondens solkampagne.

Han mener, at skoldninger er et godt og konkret udtryk for, at man har fået for meget uv-stråling. Men han er enig i, at man ikke er fredet, hvis man opholder sig i solen og undgår at blive skoldet.  

 - Jo mindre uv-stråling man udsætter sig selv for, jo mindre er risikoen for at få hudkræft, siger han. 

Danskerne er blevet bedre

Ifølge Peter Dalum, er danskerne dog blevet mere bevidste om risikoen ved at opholde sig for længe i solen - tommelfingerreglen lyder, at hvis man er ude mere end en halv time, og uv-indexet er over tre, så skal man beskytte sig mod strålerne.  

Dermatolog Lone Knudsen vil heller ikke fraråde danskerne til at nyde den sidste sommervarme. 

- Men jeg synes, at det er en dårlig idé at ligge i solen og stege, siger hun.

Sådan beskytter du dig mod solen

  1. Søg skygge

    Sloganet fra Kræftens Bekæmpelse lyder: Flyt hyggen i skyggen. Og det skal du gøre mellem 12 og 15, hvis UV-indekset er mere end tre.

  2. Brug en håndfuld solcreme

    Uanset, hvor højt UV-indekset er, så skal du huske solcremen på steder, hvor din hud ikke er dækket til.

    Til kroppen anbefaler skønhedsekspert Annette Kirstine Poulsen at smøre sig ind hvert tyvende minut. Ligger man i direkte sol, er det vigtigt med et tykt lag. Til hele kroppen skal der cirka bruges en håndfuld.

    I ansigtet har mange kvinder solfaktor i deres ansigtscreme, men ligger du i fuld sol er det ikke nok, for typisk tager du ikke en stor nok klat ansigtscreme i ansigtet til, at det beskytter nok.

  3. Brug faktor 15 eller derover

    Solcremens faktor siger noget om, hvor meget sol, der kan trænge igennem. Jo højere faktor, jo mindre sol trænger igennem.

    Sundhedsstyrelsen anbefaler at bruge faktor 15, når man er i Danmark, men opholder man sig i direkte sol, anbefales en højere faktor. Hvis man er meget lys i huden eller på ferie sydpå, skal man skrue op for faktoren.

  4. Solhat og tøj er vigtigt

    Når solen står højest, skal du sørge for at dække dig til og anvende en solhat.

    Solhatten er vigtig, fordi den både beskytter ører, hoved, nakke og ansigt, som alle er udsatte områder.

    Med hensyn til tøj skal du sørge for, at det beskytter nakke, overkrop, overarme og lår.

  5. Kig på din hudtype

    Der er forskel på, hvor meget beskyttelse, vi har behov for - det afhænger af din hudtype. 

    Hudtyperne deles op i seks typer, der går fra de fregnede til de sorte. De sorte kan tåle meget mere end de helt fregnede. Du kan høre mere om alle typerne i videoen ovenfor.

    De fleste danskere hører til i den lyse kategori, hvor det anbefales at bruge solcreme og følge solrådene ved UV-indeks 3.

  6. Vær opmærksom på dit barn

    Det er særlig vigtigt at beskytte børn i solen. Hvis børn får solskader tidligt i livet, forhøjer det nemlig risikoen for hudskader og kræft senere i livet.

    Grundlæggende gælder de samme solråd som for voksne. Dog bør små børn aldrig være i direkte sol, så væn dem til at lege i skyggen.

    Vær også opmærksom på, at dit barn får solcreme på, når det er i institution. Mange institutioner har en solpolitik, så vær opmærksom på, om din institution også har det.

  7. Undgå hormonforstyrrende stoffer

    Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at man køber solcreme med miljømærket Svanen, Astma-Allergi. Så er produktet uden indholdsstoffer, som kan være problematiske for dig både når det kommer til sundhed og miljø.

Kilder: Kræftens Bekæmpelse, Tryg Fonden, Sundhedsstyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Annette Kirstine Poulsen