Sundhed

Leger du heller ikke nok med dit barn – sådan kommer du i gang

Kampagnen "Hej, skal vi lege" skal give både pædagoger og forældre råd til, hvordan de aktiverer børnene noget mere.

Mange forældre leger ikke nok med deres børn, og det skal kampagnen "Hej, vil du lege" gøre op med. Find fem råd til at aktiveret dit barn nederst.

De fleste forældre kan nikke genkendende til, at det kan være svært at drive børnene væk fra diverse skærme.

I mange tilfælde er det dog mor og far selv, der ikke er gode nok til at lave fysiske aktiviteter med deres børn. Det viser nye tal fra Børneulykkesfonden.

- Selvom hverdagen er travl, er det enormt vigtigt, at forældre husker at skabe rammerne for, at deres børn kan være aktive derhjemme også, siger generalsekretær i Børneulykkesfonden, Henriette Madsen, i en pressemeddelelse.

Alvorlig leg

For at ændre på den tendens startede den årlige kampagne ”Hej, skal vi lege” mandag en bevægelsesuge i 1172 daginstitutioner - i alt 43.135 børn.

Målet er at give pædagogerne flere redskaber, men også at gøre forældrene mere opmærksomme på, hvor vigtigt bevægelse er for deres børn.

- Bevægelse skal som udgangspunkt bare være sjovt og så skønt, at barnet bare får lyst til mere. Det skal leges ind, men det skal også tages alvorligt, så vi alle – både børn og voksne – får brugt vores krop i hverdagen på den sjove måde,” siger børnefysioterapeut Louise Hærvig. 

Får du også aktiveret dit barn for lidt derhjemme, kan du nedenfor finde fem gode råd til, hvordan du får aktiveret dit barn mere i hverdagen.

5 råd til dit barns bevægelse

  1. Stå på ét ben

    Det kan man sagtens lige gøre, imens man børster tænder. Man må gerne holde i håndvasken til at starte med, men jo bedre du bliver, jo mindre skal du holde ved. En nem og enkel måde at udfordre og arbejde med balancen.

  2. Gå på line

    Alle de steder, hvor det er muligt. Man kan følge stregerne på fortovet, stenen ved stranden eller træstubbene i skoven - det er alt sammen med til at forbedre din balance.

  3. Hop med din krop

    Sprællemænd og ski-hop er rigtig effektive, når kroppen skal fornemme symmetri og koordination. Er det svært, kan man starte med benene først, og så vente med at "tilføje" armene. Bevægelse, der føles som en succes, giver mod på mere bevægelse.

  4. Trillebør

    Det er krævende at være trillebør, men det er også krævende at køre med trillebør - så der må gerne byttes plads flere gange. Hen ad vejen, vil man kunne mærke, at man kan køre længere og hurtigere, end da man startede.

  5. Flad ud

    Slapper du af foran fjernsynet eller med iPad'en, så kan du udfordre dig selv ved at gøre det, imens du ligger på maven. Det kan gøre enten i sofaen eller med puder på gulvet. Når du ligger på maven, får man aktiveret rygmuskulaturen. Og det er en god ting, fordi det kræver at den er stærk, hvis man vil holde sig rank, både når man går, sidder og står.

Kilde: Børnefysioterapeut Louise Hærvig. Tilknyttet bObles, med henblik på stimulering af barnets sansemotoriske udvikling

Er diskuteret før

Børns bevægelse blev allerede diskuteret tidligere på året, hvor det var børn i skolerne, der blev sat fokus på. Her blev der indført såkaldte hjernepauser til bevægelse.

- Det er klart en forhåbning, at børnene bevæger sig mere og dermed lærer mere. Det medfører bedre trivsel, og det bliver sjovere at gå i skole, sagde psykomotorisk terapeut Mette Sevel Johnsen.

Nedenfor kan du se, hvad nogle af eleverne i 4.a på Frydenhøjskolen i Hvidovre sagde til de forskellige øvelser og lege.

Det synes eleverne om aktivitetsøvelserne

11-årige Felix

Felix S. Johansen, 11 år

Felix S. Johansen, 11 år

- Det bedste er, at vi får bevæget os en masse. Det er sjovt at lave øvelserne, og man er sammen om det. Nogle gange har man brug for at slappe lidt af, og det kan man, når vi laver legene.

Foto: TV 2

10-årige Marius

Marius D. Holse, 10 år

Marius D. Holse, 10 år

- Det føles godt at få lidt motion i løbet af dagen. Når jeg er træt, kan jeg godt få ondt i hovdet, men så hjælper det at bevæge sig. Hvis man er lidt trist, gør det også en glad.

Foto: TV 2

10-årige Maya

Maya M. Petersen, 10 år

Maya M. Petersen, 10 år

- Det er rigtigt sjovt at lave øvelserne, og de går hurtigt. Man sidder ikke bare og glor, men man bevæger sig. Det er sjovt, og man bliver gode venner. 

Foto: TV 2

11-årige Mikkel

Mikkel S. Tinggaard, 11 år

Mikkel S. Tinggaard, 11 år

- Nogle gange er man meget træt i hovedet, man kan ikke sidde stille længere, og så begynder man at larme eller prøver at holde det inde. Så hjælper legene, for de er sjove, man gør det sammen, og det er noget nyt, som vi ikke har prøvet før.

Foto: TV 2