Sådan holder du dig rask på arbejdspladsen
Snot ud af næsen. Hosten. Sved på panden og ubehag i kroppen. Det er ikke rart, men danskerne tager alligevel på arbejde.
Danskerne er eksperter i at møde op, selvom de burde blive hjemme i seng. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Arbejdsgiverforening fra 2014, var sygefraværet det laveste i 19 år, men det skyldes ikke, at vi er blevet mindre syge.
Overraskende nok, så er hensynet til kollegaerne en af de største faktorer, som hiver os syge ud af sengen og ned på arbejdspladsen.
- Der er meget forskellige årsager til, at folk tager syge på arbejde. Typisk er det fordi, at vi ikke vil have, at vores kollegaer skal have ekstra arbejde, eller hvis man har et arbejde, hvor man drager omsorg for nogen. Det spiller naturligvis også en stor rolle, hvis man ved, at der kan være nedskæringer på en arbejdsplads, hvor der bliver set på ens sygefravær, siger Claus D. Hansen, der er lektor ved Aalborg Universitet og har skrevet ph.d. om danskernes sygefravær.
Er vi sygdoms-egoister?
Faktisk angiver op mod 70 procent af de danske lønmodtagere, at de har mødt syge på arbejde. Ni ud af ti medlemmer af forbundet 3F fortæller også, at de er taget syge på arbejde. Dette betyder parakdoksalt, at vi bliver en slags sygdoms-egoister, som udsætter selvsamme kollegaer for smitte, når vi hoster, har dårlig mave og har en løbende næse.
Der er ikke lavet større undersøgelser på området for sygemeldinger, men flere små undersøgelser peger på, at det netop er infektionssygdomme, som vi oftest bliver ramt af, når vi rent faktisk må tage en sygedag.
- Man ved faktisk ikke ret meget om hvilke symptomer, der får danskere til at melde sig syge. I modsætning til de øvrige nordiske lande har vi ikke sygemeldinger med diagnoser (udstedt af læger, red.) og derfor er det kun de få undersøgelser, der er lavet på området, som kan give os et praj. Her er det klart forkølelse, influenza og lignende forbigående sygdomme som dominerer, mens den næsthyppigste grund til at melde sig syg er smerter i ryggen eller andre dele af bevægeapparatet, siger Claus D. Hansen.
Sådan holder du dig rask på arbejdspladsen
Hvis du er så uheldig, at du bliver ramt af sygdom, så kan du tage nogle forholdsregler for at undgå, at du smitter dine kollegaer, siger overlæge ved Statens Serum Institut.
- Hvis man er usikker på, om man stadig smitter, men stadig møder på job, så husk god håndhygiejne. Vask hænder ofte og særligt når du benytter noget fælles. Jeg siger ikke, at man skal være tapper og tage på arbejde, men god håndhygiejne forhindrer rigtig meget smitte. Hvis du skal hoste eller nyse, så gør det ind i albuen eller i et engangslommetørklæde, siger Elsebeth Tvenstrup Jensen, Overlæge ved Statens Serum Institut og ekspert i infektionshygiejne.
Der er nogle helt enkle indikationer på smitte, som man kan forholde sig til:
- Ved en forkølelse smitter man i den akutte fase, hvor det er tyndt snot og næsen løber. Når snottet er blevet tykt og gult, så er man ikke smitsom mere, men skal stadig huske håndhygiejnen, når man har pudset næse, siger hun.
Ifølge Elsebeth Jensen er det også en god tommelfingerregel, at hvis man har diarré, så skal man have været rask i to dage, inden man tager på arbejde, da man stadig udskiller virus. Det kan nemlig være et symptom på Roskildesyge.