Sundhed

Pas på pisterne: Sådan undgår du skader på skiferien

Rigtig mange danskere kommer hvert år hjem fra skiferien med en skade. Vil du undgå det denne sæson, kan det være en god idé at begynde at træne nu.

Lige nu sidder mange danskere og planlægger deres næste skiferie.

Cirka en halv million danskere sætter hver sæson kurs mod de hvide pister, men flere tusind kommer hjem på krykker eller med en anden form for skade.

Skiferien er en voldsom belastning for kroppen.

Mark Abildhauge, fysioterapeut

Mandag morgen guider fysioterapeut Mark Abildhauge og alpin OL-skiløber Christoffer Faarup dig til, hvordan du bedst træner op til skiferien - og dermed undgår skader.

Og det er altså ikke nok, at man bare er normalt aktiv til hverdag.

- Det er død og pine vigtigt, at man får lavet noget træning, også selvom man er aktiv på arbejde eller træner normalt, fordi den påvirkning, man er under, når man står på ski, er så kraftig i forhold til det, man laver i dagligdagen, siger Mark Abildhauge og uddyber:

Nedenfor guider eksperterne dig til øvelser for nybegynderen:

Danmarks bedste alpine skiløber, Christoffer Faarup, hjælper dig til at komme i form til skisæsonen

- Vi lægger op til, at man kan træne, så man påvirker ledbåndene mere. Et er, hvis man træner fitness to gange om ugen, men er man på skiferie syv dage i træk i seks til otte timer om dagen, så er det en voldsom belastning for kroppen.

Nedenfor guider eksperterne dig til øvelser for den lidt mere øvede:

Danmarks bedste alpine skiløber, Christoffer Faarup, hjælper dig til at komme i form til skisæsonen

Sidder du lige nu og tænker, at du sikkert er for sent ude, så er det ikke en undskyldning ifølge eksperterne. 

Kroppen vil gerne i gang minimum tre til seks uger før en skiferie, fortæller Mark Abildhauge, men hvis du normalt sidder på et kontor og skal ud og stå på ski, så vil han anbefale at komme i gang allerede to til tre måneder før.

Men det er dog aldrig for sent at starte.

- Du skal styrke dine muskler, plus at dine sener og dine led skal også blive stærkere. Men tre uger er altid bedre end nul uger, så det er aldrig for sent at komme igang, siger Mark Abildhauge.

Nedenfor guider eksperterne dig til øvelser på eliteniveau:

Danmarks bedste alpine skiløber, Christoffer Faarup, hjælper dig til at komme i form til skisæsonen

Christoffer Faarup har især fokus på én del af kroppen, når han træner sig op til skiløb.

- Jeg laver rigtig meget balance og styrke for mave/core for at være i form. Også for at undgå skader. Når vi ikke er på ski overhovedet, så træner vi nok mellem tre til fem timer om dagen, seks dage om ugen, alt efter hvilken type træning, vi kører, siger han.

Ifølge Christoffer Faarup er styrke i musklerne dog ikke nok. En god konditionsmæssig grundform er også et stort plus.

- Konditionstræning er meget nødvendig i forhold til at kunne træne meget og køre mange omgange. Der skal være en god grundform, siger han.