Sundhed

Skal du på kur i januar? Så prøv en af disse fem

Er du i tvivl om, hvilken kur der passer bedst til dig, så læs med her.

Sirtfood, Alkaline, low carb, 8-timers og Sense. Det er navnene på de fem kure, som TV 2 tester i januar i programmet 'En kur der dur'.

Her skal ti personer teste hver deres kur, hvorefter to eksperter vil vurdere, hvilken kur der er bedst - både ud fra det vægttab, deltagerne har opnået, men også ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv, og hvordan kuren passer ind i en almindelig hverdag.

På sigt tager de fleste desværre på igen efter en slankekur.

Jerk W. Langer

En af eksperterne i programmet er læge Jerk W. Langer. Han fortæller, at kurene er valgt ud fra, at man skal tabe sig på kort tid. 

- På kort sigt virker de fleste slankekure, hvis du er vedholdende og følger dem. Hemmeligheden er i høj grad, at du først og fremmest taber dig på grund af alt det, du ikke længere spiser, såsom hvidt brød, forarbejdede fødevarer, junkfood, alkohol, slik, kager og andet sukkerholdigt, siger han.

Det er derimod ved kurens ophør, at de fleste får problemer.

- På sigt tager de fleste desværre på igen efter en slankekur, som altså kun er starten og altid bør følges af varige livsstilsændringer. Ellers falder du tilbage til de gamle uvaner, siger Jerk W. Langer.

Find en kur til din hverdag

Du kan også hoppe med på en af kurene, hvis du ønsker at smide nogle kilo, hvilket der jo - som bekendt - er mange, der gør her i januar. 

- Den bedste slankekur for dig er gerne den, som du helst vil følge. Nogle har det bedst med at fyre den max af på en benhård diæt med masser af træning. Andre vil følge detaljerede skemaer for dagens måltider. Og endelig er der dem, der har det fint med blot at faste nogle timer om dage, fortæller Jerk W. Langer.

Hvilken kur, der er nemmest at indpasse i din hverdag og er bygget op omkring kostprincipper, der tiltaler dig, kan du se nedenfor. 

Du kan læse om de fem forskellige kure ved at trykke på billederne.

De fem kure

I programmet 'En kur der dur' testes forskellige kure, der er oppe i tiden.

Sirtfood

.

Sirtfood

Bog: 'Slank med sirt-kuren'

Principper: Sirt-kuren har fokus på fødevarer, der aktiverer sirtuinerne, som er de gener, der har med vægttab og sundhed at gøre. Kuren er opdelt i tre faser.

Fase 1 består af tre dage med 1000 kalorier (tre grønne juicer og et måltid baseret på sirt-foods + protein og fiskeolie, der fremmer optagelsen af sirt-foods).

Fase 2 består af fire dage med 1500 kalorier (to grønne juicer og to måltider baseret på sirt-foods + protein og fiskeolie).

Fase 3 består af vedligeholdelseskost uden kalorierestriktion (en grøn juice og 3 måltider baseret på sirt-foods + protein og fiskeolie + en til to valgfrie snacks.)

Fælles for alle faserne er, at aftensmaden skal indtages inden klokken 19. I de to første faser skal juicerne indtages mindst en time før eller to timer efter et måltid.

Sirtfood: Chili, boghvede, kapers, bladselleri, kakao, kaffe, ekstra jomfruolivenolie, grøn te (særligt matcha), grønkål, løvstikke, medjool dadler, persille, radicchio, rødløg, rødvin, rucola, soja, jodbær, gurkemeje og valnødder

Drikke: Den første uge må der drikkes vand, te (ok med mælk i) og kaffe. Desuden er juice baseret på sirtfood en del af kuren.

Kosttilskud: D-vitamintilskud anbefales fra oktober til marts og kosttilskuddet selen anbefales hele året. Andre kosttilskud anbefales ikke.

Træning: 30 minutter moderat aktivitet - for eksempel gang - fem gange om ugen.

Forventeligt vægttab: I løbet af den første uge påstår forfatterne til bogen, at du taber 2-4 kilo og samtidig opbygger muskelmasse. Derefter går man ind i vedligeholdelsesfasen, hvor vægttabet fortsætter - særligt hvis man er overvægtig.

Bivirkninger: Let hovedpine og forbigående træthed i fase 1.

Foto: Shutterstock / Shutterstock

Alkaline

Alkaline

Alkaline

Bog: 'Alkaline kuren'

Principper: Kuren har fokus på at skabe et basisk miljø i kroppen, for ifølge bogens forfattere bliver du sundere og slankere jo mere basisk, din krop er. Derfor har kosten i kuren fokus på basiske og syreholdige fødevarer. Den består af to faser.

Fase 1 er en udrensningsfase på tre uger, hvor du skal spise fire dele basisk til en del syreholdigt.

Fase 2 er fem uger med vedligeholdelseskost, hvilket vil sige dobbelt så meget basisk som syreholdigt.

Aftensmaden skal indtages inden klokken 18. Desuden skal du drikke en kop vamrt vand med citron eller lime, lige når du er stået op.

Det allervigtigste ved Alkaline kuren er, at maden skal tygges grundigt og spises langsomt. Sæt mindst en halv time af til hvert måltid.

Basiske fødevarer: Grøntsager, kartofler, avocado, quinoa, kokos, modne frugter, krydderurter, mandler, frø, koldpressede jomfruolier, fisk, knækbrød, fladbrød uden gær, honning, ahornsirup, havre, hirse, couscous og smør

Syreholdige fødevarer: Animalsk protein, koffein, ost, dåsemad, sukker, hvidt brød, kaffe, alkohol, bælgfrugter, mælk, cashewnødder, jordnødder og pistacienødder

Drikke: Drik minimum to liter vand om dagen, og hvis du vejer mere end 68 kilo skal du drikke endnu mere. Det er også godt at drikke grøntsags- eller urtete. Til måltiderne må der ikke drikkes. I fase 1 må du ikke drikke alkohol, mens du i fase 2 må drikke et enkelt glas vin eller sherry.

Træning: 30 minutter moderat aktivitet hver dag - for eksempel gang.

Forventeligt vægttab: Det er ikke en egentlig slankekur, men hvis man er overvægtig, kan man alligevel godt regne med et vægttab. Samtidig lover forfatterne pænere hud, bedre humør, mere velfungerende hjerne, bedre fordøjelse, mere energi og færre led- og muskelsmerter.

Bivirkninger: Hovedpine, træthed, humørsvingninger og voldsom trang til noget mad.

Foto: Shutterstock

Low carb

Low carb

Low carb

Principper: Proteiner og sunde fedtstoffer er kurens vigtigste bestanddele. Der tælles ingen kalorier, men kulhydratindtaget skæres ned på under 50 gram dagligt i fire uger. Derefter sættes det op til 70 gram dagligt.

I praksis betyder det, at du i begyndelsen kun må spise de fødevarer, som er listet nedenfor. Efter de to første uger, må du også begynde at spise frugt i begrænset mængde (højst to stykker dagligt), nødder, mandler og bælgfrugter.

Gode fødevarer: Kød, æg, fisk, vildt, fjerkræ, grøntsager (undtagen rodfrugter og majs), mælkeprodukter, smør, olie, kokos, avocado og bær

Dårlige fødevarer: Kornprodukter, kartofler, rodfrugter, sukker, alkohol, lightprodukter, juice og frugt

Drikke: Vand, te, kaffe og grøntsagsjuice

Træning: Minimum 30 minutter dagligt

Forventeligt vægttab: De fleste taber sig meget - især i begyndelsen.

Foto: Shutterstock / Shutterstock

8-timers

8-timers

8-timers

Bog: 'The 8 hour Diet'

Principper: Kuren går ud på at udvide det tidsrum, som vi har til at fordøje og forbrænde fedt. Derfor må du kun spise otte timer om dagen - de resterende 16 timer er fastning. Derudover skal du dyrke otte minutters morgenmotion og spise otte superfoods per dag.

Superfoods er delt ind i to kategorier, og du skal have mindst en af superfoodsene fra hver kategori i hvert måltid. Den ene kategori er fedt busters, der opbygger muskelmasse og giver mæthed. Den anden kategori er sundhedsboostere, der er rige på vitaminer og mineraler.

Fedt busters: 1) Kylling, kalkun, æg, fisk eller andet maget kød. 2) valnødder eller andre nødder, som ikke er saltede, coatede eller ristede. 3) Yoghurt eller andet mejeriprodukt uden sukker. 4) Bælgfrugter.

Sundhedsboostere: 1) Friske eller frosne hindbær eller andre bær (marmelade tæller ikke med). 2) Æble, appelsin eller anden frugt (ikke juice). 3) Spinat eller anden grøn grøntsag. 4) Fuldkornsbrød, grød eller gryn.

Drikke: Kaloriefrie drikke som vand, te, kaffe, danskvand og light sodavand og -saft. Alkohol skal begrænses til to-tre genstande om ugen, og der må ikke drikkes koffeinholde drikke efter klokken 16.

Kosttilskud: I bogen nævnes det, at man kan overveje et tilskud af omega-3.

Træning: Det er frivilligt, men det anbfales, at man dyrker otte minutters morgengymnastik, otte minutters løb eller en otte minutters gåtur - på tom mave.

Forventeligt vægttab: De fleste taber 5-10 kilo på seks uger. Forfatterne nævner også, at man bliver kognitivt skarpere, får bedre humør og sænker risikoen for diverse sygdomme.

Foto: Shutterstock

Sense

Kogte kartofler

Sense

Bog: 'Sense - slank med fornuft'

Principper: Sense er bygget op omkring tre daglige måltider og handler om at have den optimale fordeling mellem kulhydrat, fedt og protein. Fordelingen har forfatteren lavet ud fra, hvordan fødevarerne påvirker kroppen.

Måltiderne er sammensat af 3-4 håndfulde samt 1-3 spsk.

Håndfuld 1 (evt. 2): Grøntsager

Håndfuld 3: Protein (bælgfrugter, fjerkræ, fisk, kød)

Håndfuld 4: Stivelse/frugt (müsli, brød, pasta, ris, kartofler, majs, gryn osv.)

1-3 spsk.: Fedt (olie, smør, chokolade, remoulade, sovs, pesto, avocado, nødder osv.)

Frivilligt: 2 spsk. mælkedressing med maks ni procent fedt i og 3 dl mælkeprodukt dagligt med maks 3,5 procent fedt og uden tilsat sukker. Til mellemmåltid kan man tage en lille håndfuld mandler, en skive ost/pålæg eller et hårdkogt æg. Herudover er der plads til 1-2 lækkerier per dag.

Drikke: Vand, 1-2 glas vin eller ren spiritus om ugen (frivilligt), te, kaffe og kaloriefrit sodavand og -saft

Træning: Man behøver ikke at træne, men man må gerne.

Forventeligt vægttab: Forfatteren stiller i udsigt, at man som kvinde kan tabe sig, til man lander på en vægt, der hedder 60-70 kilo, mens man som mand lander på 75-80 kilo.

Bivirkninger: Sult i begyndelsen samt dårlig ånde, hovedpine og træthed

Foto: Shutterstock / Shutterstock