Sundhed

Tag slanketesten: Hvad er fakta, og hvad er fup?

Hvor meget ved du egentligt om kost og vægttab? Tag testen her. Shutterstock / Shutterstock

Overvægt er næsten lige så almindeligt som normalvægt, men hvordan er det nu med slanketips - kan du skelne fup og fakta? Tag myte-testen her.

Listen af myter er lang, når det kommer til vægttab, og de skaber en jungle af slankeråd, der gør det svært at navigere i for danskere, som gerne vil tabe sig.

Sådan er holdningen hos Foreningen af Kliniske Diætister, hvor formand Mette Pedersen slår ned på, at de mange tip og råd er en stor barriere.

- For hvem er afsenderen? En sundhedsbog eller en almindelig person, der har afprøvet en hjemmelavet diæt og giver tip og råd?, spørger Mette Pedersen og fastslår: 

- Måske skulle vi til at tage det større skridt og beslutte, at sundhed og behandling af overvægt er et seriøst problem, som skal behandles ved at anvende sundhedsfaglige behandlere, som kan vejlede ud fra ordenlig baggrund og ikke bare udstykke tips og tricks.

Hvor meget ved du egentligt om, hvad der virker, hvis du gerne vil tabe dig?

Tag slanketesten her og se, om du kan skelne fakta fra fup.

Tag slanketesten: Sandt eller falsk?

  1. Grape

    Powerfoods som grape og chiafrø hjælper på vægttab

  2. Sukkerfri-is.

    Hvis man vil tabe sig, skal man vælge sukkerfrie produkter

  3. Chili.

    Stærk mad øger din forbrænding

  4. Squash

    Grøntsager er de fødevarer, der indeholder færrest kalorier

  5. Kaffe.

    Kaffe, the og vand indeholder ingen kalorier og kan drikkes under et vægttab

  6. Vand.

    Du skal drikke mellem tre og fire liter vand dagligt for at tabe dig

  7. Kyllingebryst.

    Proteiner er vigtige, når du spiser færre kalorier for at tære på fedtdepoter fremfor på muskelmasse

  8. Æblecider

    Æblecider om morgenen hjælper på vægttab

  9. Frugt.

    Frugt indeholder frugtsukker og skal begrænses, hvis du vil tabe dig

  10. Tallerken

    Hvis du vil tabe dig, kan du spise efter tallerken-modellen - halv tallerkenfuld grøntsager, kvart fuld med protein og kvart fuld med kartofter, ris, pasta