GO'

Du skal stille dig selv fire spørgsmål, når du pludseligt giver op

Du skal stille dig selv fire spørgsmål, hvis du opgiver den daglige kamp for et sundere liv, lyder det fra Eskild Ebbesen. Det er hans vinderstrategi.

Hvordan undgår man at falde tilbage i de gamle, dårlige vaner, når man først er kommet i gang med at leve et sundere liv?

Det gør man ved at stille sig selv fire meget simple spørgsmål.

Sådan lyder rådet fra OL-vinderen Eskild Ebbesen, der var i Go’ morgen Danmark torsdag i forbindelse med Go’ start.

Sammen med Louisa Lorang har han udviklet et ’Go’ start’-program til dig, der gerne vil have et sundere liv uden det store besvær, men det kan gå galt. Selv for den bedste.

- Det sker ofte, at man får startet op med træningen, og det kører rimelig godt, men så kommer man af den ene eller anden grund ud af rytmen, siger han.

Alle kan blive slået ud

Der kan være mange årsager til, at man har opgivet sin træning – sygdom eller problemer – men man skal altid spørge sig selv, hvad der gik galt, og hvad man kan gøre ved det, lyder rådet.

For hvis man ikke gør det, kan man hurtigt komme til at tænke:

”Nu skete det igen – jeg kunne lige så godt lade være”.

- Alle kan blive slået ud af rytmen eller falde ud af planen. Dette er i bund og grund ikke forskellen på folk, der opnår succes, men det er evnen til at komme i gang igen - og hvor hurtig man er til det, siger Eskild Ebbesen.

Her er de fire spørgsmål

Hans egen vinderstrategi er hurtigt at svare på følgende spørgsmål, som han stiller sig selv, når han falder ud af rytmen:

Her er fire spørgsmål du skal stille dig selv - når du giver op

  1. Hvad var årsagen?

    Find ud af, hvad der var årsagen til, at det ikke lykkedes for dig. Det kan være, at svaret er, at du var drænet for energi, da du skulle i gang med træningen klokken 21.00, og at du derfor ikke orkede at tage fat, selvom man havde været motiveret hele dagen.

  2. Hvad har jeg lært?

    Du skal sikre dig, at du lærer noget af den gang, hvor du gav op. Er det fordi, at det er for uoverskueligt at træne efter klokken 21.00 om aftenen?

  3. Hvad kan jeg gøre, så det ikke sker igen?

    Find en metode, der kan hjælpe dig i fremtiden. Få dig eventuelt en træningsmakker, du har en aftale med, eller overvej, om det mest realistiske er at lægge træningen tidligere på dagen.

  4. Hvad skal jeg justere i planen?

    Find ud af, hvor du skal du justere din plan, så du øger sandsynligheden for at lykkes. Det kan være, at du fremadrettet skal lægge træningen om morgenen klokken 6.00 og går tidligere i seng.