Sundhed

Mia gik på slankekur: Nu er både kilo og hendes hormonsygdom næsten væk

Mia har både tabt sig og er næsten kommet af med sin hormonsygdom, efter hun har givet sig i kast med low carb-kuren.

Mia Elmelund har kæmpet med vægten i store dele af sit liv, blandt andet fordi hun lider af hormonsygdommen PCOS, der gør, at hun har svært ved at føle mæthedsfornemmelse. 

Men nu har den 27-årige mor til tre besluttet sig for, at hun vil tabe sig én gang for alle, og derfor har hun meldt sig til programmet 'En kur der dur', hvor læge Jerk W. Langer og ernæringsekspert Irene Brøndum afprøver forskellige kure.

- Jeg drømmer om at være en energisk, glad og sprudlende mor til mine tre børn og kunne følge med på deres energiniveau, som er tårnhøjt, fortæller hun i programmet. 

Hvad er PCOS?

  • Poly Cystisk Ovarie Syndrom, også kaldet PCOS, er en hormonel forstyrrelse, der ses hos 5-10 procent af kvinder i den fødedygtige alder.
  • Sygdommen medfører, at man har uregelmæssig ægløsning og forhøjet mandligt kønshormon. 
  • Symptomer kan være uregelmæssig menstruation, tendens til uren hud og cirka halvdelen af alle kvinder med PCOS er overvægtige

Kilde: Netdoktor.dk og sundhed.dk

Low carb-kur uden sukker, alkohol og kornprodukter

Eksperterne har valgt, at Mia Elmelund skal give sig i kast med 'low carb-kuren'. Her er kulhydrater fra kornprodukter, sukker, alkohol og light-produkter fuldstændig bandlyst, mens man til gengæld må indtage kød, æg, fisk og smør, lige så meget man kan. Man behøver altså ikke veje sin mad eller tælle kalorier, så længe man holder sig fra de bandlyste madvarer. 

Og kuren har virket. På bare otte uger tabte Mia Elmelund lidt over otte kilo, men succesen stoppede ikke her. Efter kameraerne slukkede, har hun nemlig tabt sig yderligere fire kilo.

Det er til gengæld kommet til at koste hende lidt ekstra penge - det meste af garderoben er nemlig blevet skiftet ud. 

- Jeg er gået flere størrelser ned i tøj. Jeg har mødt mange, der har sagt ”hold da op, der er sket noget med dig”. Jeg føler mig bare som en bedre mor og bedre kvinde. Jeg sprudler og er glad, fortæller hun i dag til TV 2.

Hormonsygdom næsten væk

Men det er ikke kun kiloene, Mia Elmelund er kommet af med. I programmet afslører hun også, at hun fik en overraskende og overordentlig positiv besked fra lægen: PCOS'en er næsten væk. 

- Det går super godt med min sygdom. Jeg har lige været til gynækolog, og jeg har næsten ikke noget PCOS tilbage, fortæller hun. 

Selvom Mia Elmelund allerede har tabt sig lidt over 12 kilo, håber hun fortsat på at kunne tabe sig yderligere 12 kilo. Idealvægten er nemlig 70 kilo. 

Kuren fungerede altså godt for Mia Elmelund, men alligevel giver eksperterne low carb-kuren fem ud af ti point.

- Der er rigtig mange, der har svært ved at være på den i længden, fordi den bliver lidt ensformig, og de savner deres brød, forklarer Irene Brøndum. 

Du kan læse om "Low Carb kuren" og de andre kure fra 'En kur der dur' nedenfor. 

De fem kure

I programmet 'En kur der dur' testes forskellige kure, der er oppe i tiden.

Sirtfood

.

Sirtfood

Bog: 'Slank med sirt-kuren'

Principper: Sirt-kuren har fokus på fødevarer, der aktiverer sirtuinerne, som er de gener, der har med vægttab og sundhed at gøre. Kuren er opdelt i tre faser.

Fase 1 består af tre dage med 1000 kalorier (tre grønne juicer og et måltid baseret på sirt-foods + protein og fiskeolie, der fremmer optagelsen af sirt-foods).

Fase 2 består af fire dage med 1500 kalorier (to grønne juicer og to måltider baseret på sirt-foods + protein og fiskeolie).

Fase 3 består af vedligeholdelseskost uden kalorierestriktion (en grøn juice og 3 måltider baseret på sirt-foods + protein og fiskeolie + en til to valgfrie snacks.)

Fælles for alle faserne er, at aftensmaden skal indtages inden klokken 19. I de to første faser skal juicerne indtages mindst en time før eller to timer efter et måltid.

Sirtfood: Chili, boghvede, kapers, bladselleri, kakao, kaffe, ekstra jomfruolivenolie, grøn te (særligt matcha), grønkål, løvstikke, medjool dadler, persille, radicchio, rødløg, rødvin, rucola, soja, jodbær, gurkemeje og valnødder

Drikke: Den første uge må der drikkes vand, te (ok med mælk i) og kaffe. Desuden er juice baseret på sirtfood en del af kuren.

Kosttilskud: D-vitamintilskud anbefales fra oktober til marts og kosttilskuddet selen anbefales hele året. Andre kosttilskud anbefales ikke.

Træning: 30 minutter moderat aktivitet - for eksempel gang - fem gange om ugen.

Forventeligt vægttab: I løbet af den første uge påstår forfatterne til bogen, at du taber 2-4 kilo og samtidig opbygger muskelmasse. Derefter går man ind i vedligeholdelsesfasen, hvor vægttabet fortsætter - særligt hvis man er overvægtig.

Bivirkninger: Let hovedpine og forbigående træthed i fase 1.

Foto: Shutterstock / Shutterstock

Alkaline

Alkaline

Alkaline

Bog: 'Alkaline kuren'

Principper: Kuren har fokus på at skabe et basisk miljø i kroppen, for ifølge bogens forfattere bliver du sundere og slankere jo mere basisk, din krop er. Derfor har kosten i kuren fokus på basiske og syreholdige fødevarer. Den består af to faser.

Fase 1 er en udrensningsfase på tre uger, hvor du skal spise fire dele basisk til en del syreholdigt.

Fase 2 er fem uger med vedligeholdelseskost, hvilket vil sige dobbelt så meget basisk som syreholdigt.

Aftensmaden skal indtages inden klokken 18. Desuden skal du drikke en kop vamrt vand med citron eller lime, lige når du er stået op.

Det allervigtigste ved Alkaline kuren er, at maden skal tygges grundigt og spises langsomt. Sæt mindst en halv time af til hvert måltid.

Basiske fødevarer: Grøntsager, kartofler, avocado, quinoa, kokos, modne frugter, krydderurter, mandler, frø, koldpressede jomfruolier, fisk, knækbrød, fladbrød uden gær, honning, ahornsirup, havre, hirse, couscous og smør

Syreholdige fødevarer: Animalsk protein, koffein, ost, dåsemad, sukker, hvidt brød, kaffe, alkohol, bælgfrugter, mælk, cashewnødder, jordnødder og pistacienødder

Drikke: Drik minimum to liter vand om dagen, og hvis du vejer mere end 68 kilo skal du drikke endnu mere. Det er også godt at drikke grøntsags- eller urtete. Til måltiderne må der ikke drikkes. I fase 1 må du ikke drikke alkohol, mens du i fase 2 må drikke et enkelt glas vin eller sherry.

Træning: 30 minutter moderat aktivitet hver dag - for eksempel gang.

Forventeligt vægttab: Det er ikke en egentlig slankekur, men hvis man er overvægtig, kan man alligevel godt regne med et vægttab. Samtidig lover forfatterne pænere hud, bedre humør, mere velfungerende hjerne, bedre fordøjelse, mere energi og færre led- og muskelsmerter.

Bivirkninger: Hovedpine, træthed, humørsvingninger og voldsom trang til noget mad.

Foto: Shutterstock

Low carb

Low carb

Low carb

Principper: Proteiner og sunde fedtstoffer er kurens vigtigste bestanddele. Der tælles ingen kalorier, men kulhydratindtaget skæres ned på under 50 gram dagligt i fire uger. Derefter sættes det op til 70 gram dagligt.

I praksis betyder det, at du i begyndelsen kun må spise de fødevarer, som er listet nedenfor. Efter de to første uger, må du også begynde at spise frugt i begrænset mængde (højst to stykker dagligt), nødder, mandler og bælgfrugter.

Gode fødevarer: Kød, æg, fisk, vildt, fjerkræ, grøntsager (undtagen rodfrugter og majs), mælkeprodukter, smør, olie, kokos, avocado og bær

Dårlige fødevarer: Kornprodukter, kartofler, rodfrugter, sukker, alkohol, lightprodukter, juice og frugt

Drikke: Vand, te, kaffe og grøntsagsjuice

Træning: Minimum 30 minutter dagligt

Forventeligt vægttab: De fleste taber sig meget - især i begyndelsen.

Foto: Shutterstock / Shutterstock

8-timers

8-timers

8-timers

Bog: 'The 8 hour Diet'

Principper: Kuren går ud på at udvide det tidsrum, som vi har til at fordøje og forbrænde fedt. Derfor må du kun spise otte timer om dagen - de resterende 16 timer er fastning. Derudover skal du dyrke otte minutters morgenmotion og spise otte superfoods per dag.

Superfoods er delt ind i to kategorier, og du skal have mindst en af superfoodsene fra hver kategori i hvert måltid. Den ene kategori er fedt busters, der opbygger muskelmasse og giver mæthed. Den anden kategori er sundhedsboostere, der er rige på vitaminer og mineraler.

Fedt busters: 1) Kylling, kalkun, æg, fisk eller andet maget kød. 2) valnødder eller andre nødder, som ikke er saltede, coatede eller ristede. 3) Yoghurt eller andet mejeriprodukt uden sukker. 4) Bælgfrugter.

Sundhedsboostere: 1) Friske eller frosne hindbær eller andre bær (marmelade tæller ikke med). 2) Æble, appelsin eller anden frugt (ikke juice). 3) Spinat eller anden grøn grøntsag. 4) Fuldkornsbrød, grød eller gryn.

Drikke: Kaloriefrie drikke som vand, te, kaffe, danskvand og light sodavand og -saft. Alkohol skal begrænses til to-tre genstande om ugen, og der må ikke drikkes koffeinholde drikke efter klokken 16.

Kosttilskud: I bogen nævnes det, at man kan overveje et tilskud af omega-3.

Træning: Det er frivilligt, men det anbfales, at man dyrker otte minutters morgengymnastik, otte minutters løb eller en otte minutters gåtur - på tom mave.

Forventeligt vægttab: De fleste taber 5-10 kilo på seks uger. Forfatterne nævner også, at man bliver kognitivt skarpere, får bedre humør og sænker risikoen for diverse sygdomme.

Foto: Shutterstock

Sense

Kogte kartofler

Sense

Bog: 'Sense - slank med fornuft'

Principper: Sense er bygget op omkring tre daglige måltider og handler om at have den optimale fordeling mellem kulhydrat, fedt og protein. Fordelingen har forfatteren lavet ud fra, hvordan fødevarerne påvirker kroppen.

Måltiderne er sammensat af 3-4 håndfulde samt 1-3 spsk.

Håndfuld 1 (evt. 2): Grøntsager

Håndfuld 3: Protein (bælgfrugter, fjerkræ, fisk, kød)

Håndfuld 4: Stivelse/frugt (müsli, brød, pasta, ris, kartofler, majs, gryn osv.)

1-3 spsk.: Fedt (olie, smør, chokolade, remoulade, sovs, pesto, avocado, nødder osv.)

Frivilligt: 2 spsk. mælkedressing med maks ni procent fedt i og 3 dl mælkeprodukt dagligt med maks 3,5 procent fedt og uden tilsat sukker. Til mellemmåltid kan man tage en lille håndfuld mandler, en skive ost/pålæg eller et hårdkogt æg. Herudover er der plads til 1-2 lækkerier per dag.

Drikke: Vand, 1-2 glas vin eller ren spiritus om ugen (frivilligt), te, kaffe og kaloriefrit sodavand og -saft

Træning: Man behøver ikke at træne, men man må gerne.

Forventeligt vægttab: Forfatteren stiller i udsigt, at man som kvinde kan tabe sig, til man lander på en vægt, der hedder 60-70 kilo, mens man som mand lander på 75-80 kilo.

Bivirkninger: Sult i begyndelsen samt dårlig ånde, hovedpine og træthed

Foto: Shutterstock / Shutterstock