Sundhed

Ekspert advarer mod populære snacks med proteiner

95 procent af danskerne er bedre tjent med almindelige måltider, siger forskere.

Salget af proteinbarer- og drikke er steget voldsomt hos de store butikskæder, viser en opgørelse, Dansk Supermarked, Coop og 7-Eleven har lavet for TV 2.

Alene hos Føtex er salget mere end fordoblet på et år.

Dansk Supermarked

Salget af proteinrige produkter steg samlet set 37 procent fra 2015 til 2016 hos Dansk Supermarkeds butikker - Bilka, Føtex og Netto.

Fra sidste år til i år steg det yderligere 28 procent.

Hos Føtex alene er salget mere end fordoblet på et år.

I Bilka steg salget 145 procent i 2016, mens det er steget 33 procent i 2017.

Kilde: Dansk Supermarked

- Vi har ikke mange andre varer, hvor salget vækster lige så abnormt. Vi imødekommer den stærkt stigende efterspørgsel ved at udvide med mange nye produkter og give sortimentet mere plads i varehusene, siger sortimentchef hos Føtex, Mikkel Galschiøt.

Ekspert: Folk tror, det er et quickfix til et godt helbred

Det udsagn bliver bakket op af en tur i Føtex, hvor flere meter hylder med forskellige proteindrikke og snacks ligger oveni hinanden i afdelingen for vitaminpiller og personlig pleje. Titler som 'Energy Bar', 'Coconut Choko Protein Bar', 'Protein Bite Nupo', 'Protein Shakes' og endnu en drik ved navn 'Protein Boost' med "rich chocolate taste” lover sund næring til energidepoterne.

Ifølge ernæringseksperter kan forbrugerne dog roligt spare pengene på de proteinholdige fødevarer.

- Folk tror, at de her proteinbarer er et quickfix til et godt helbred eller stærkere muskler, men det er overhovedet ikke nødvendigt. Man kan spise brune bønner, grønne ærter, linser eller mange andre almindelige ting og få det samme ud af det, siger lektor og ph.d. i idrætssociologi hos Syddansk Universitet Annette Michelsen La Cour til TV 2 og uddyber:

- Folk ved ikke, at proteiner bliver lavet om til fedt, eller ryger ud af kroppen igen, hvis kroppen ikke har brug for dem. Så har man betalt mange penge for noget, der ryger i toilettet, eller som bliver lagret som fedt i kroppen, siger hun.

Coop og 7-Eleven

Coop
I Coops butikker, der tæller Kvickly, Brugsen, Irma og Fakta, er salget steget fra indeks 100 i 2007 til indeks 864 i 2017.

7Eleven
Salget er seksdoblet siden 2010

Kilder: Coop og 7-Eleven

Proteinbarer kan gøre dig tykkere

Hos Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet peger viceinstitutleder Lars Nybo på, at 95 procent af danskerne i bedste fald ikke har brug for de ekstra proteinholdige produkter. I værste fald gør de folk tykkere.

- Man er minimum lige så godt dækket ved at spise en kalkunsandwich efter træning eller ved at drikke noget mælk og spise en banan samtidig. Når jeg siger minimum, er det fordi almindelig mad typisk mætter mere end de her proteinholdige produkter, siger Lars Nybo og peger på, at folk derfor har en tendens til at spise mere ved det efterfølgende måltid, når de har slugt et proteinprodukt.

Ernæringseksperten er ikke i tvivl om, hvorfor supermarkederne har fået stor succes med at sælge produkterne til de danske forbrugere.

- Typisk vil motionisten og den unge fodboldspiller gerne efterligne eliten. Men man skal ret højt op i træningsvolumen, før det betyder noget for din restitution eller det samlede træningsudbytte, om du får dine proteiner lige efter træning, eller om der går lidt længere tid, siger Lars Nybo og slår fast, at det er fint, at du først spiser, når du er kommet hjem fra træning, bare der ikke går flere timer.

- Hvis almindelige mennesker og motionister kommer til mig for at få kostvejledning, vil jeg i 95 procent af tilfældene vejlede dem til at spise en sandwich eller drikke et glas skummetmælk og spise nogle bananer og noget brød, når de er kommet hjem efter træning. Så får de fuldt ud det, de har behov for, siger Lars Nybo.

7-Eleven: Lige så mange kalorier som i en marsbar

Han mener desuden, at mange vil få for meget energi ved at spise proteinprodukter i sammenhæng med træning, og at de derfor ender med at tage på.

- Hvis vi får mere energi end vi har behov for, ender det med, at befolkningen i gennemsnit bliver tykkere og tykkere, siger han.

Hos 7-Eleven, der har seksdoblet salget af proteinprodukter de seneste syv år, forventer direktøren dog også, at salget snart vil stagnere.

- Når vi kigger på bagsiden af proteinbaren, kan vi jo se, at den indeholder lige så mange kalorier som en marsbar. Forbrugerne bliver mere opmærksomme på, at det reelt ikke er så sundt, som vi har gået og troet, siger administrerende direktør hos 7-Eleven, Jesper Østergaard, og tilføjer:

- Når kunderne finder ud af, at der er lige så meget kalorieindhold i en proteinbar som i en marsbar, så tror jeg, der er mange, der hellere vil tillade sig selv en marsbar og så nyde chokoladen.

7 ting, der er lige så gode eller bedre end dyre proteinprodukter

  1. Et stort glas mælk (300-400 ml.) og en banan

    Der er protein i mælken. Den protein, der er i mælk, har en god evne til at fastholde og øge muskelmassen.

    Bananen er kilde til kulhydrater, som frigiver insulin, som igen hæmmer den naturlige nedbrydning af protein, der sker under træning.

  2. 2 x 200 ml. kakao eller 2 x 200 ml. Arla Kids

    Kakao giver mælkeproteiner og ekstra kulhydrater. I stedet for bananen i punkt 1 får du alt i et produkt, når du drikker en kakao.

  3. 150-200 ml. skyr med lidt drys

    Skyr har samme virkning som mælk og giver dig protein.

  4. En bolle med to tykke skiver ost

    Osten giver protein, og bollen giver dig kulhydrater.

  5. En bolle med magert kødpålæg

    Magert kødpålæg som kylling eller kalkun giver dig animalsk protein, mens bollen giver dig kulhydrat.

  6. 350 ml. drikkeskyr og lidt frugt

    Skyr giver dig protein på samme måde som mælk. Den protein, der er i mælkeprodukter, har en god evne til at fastholde og øge muskelmassen.

    Frugten giver dig kulhydrat.

  7. En halv liter drikkeyoghurt

    Drikkeyoghurt giver dig protein på samme måde som mælk. Den protein, der er i mælkeprodukter, har en god evne til at fastholde og øge muskelmassen.

Kilde: Listen er lavet efter interview med diætist Christina Nielsen, der har arbejdet som sportsdiætist hos Team Danmark i 11 år.