Ekspert advarer mod populære snacks med proteiner
95 procent af danskerne er bedre tjent med almindelige måltider, siger forskere.
Salget af proteinbarer- og drikke er steget voldsomt hos de store butikskæder, viser en opgørelse, Dansk Supermarked, Coop og 7-Eleven har lavet for TV 2.
Alene hos Føtex er salget mere end fordoblet på et år.
- Vi har ikke mange andre varer, hvor salget vækster lige så abnormt. Vi imødekommer den stærkt stigende efterspørgsel ved at udvide med mange nye produkter og give sortimentet mere plads i varehusene, siger sortimentchef hos Føtex, Mikkel Galschiøt.
Ekspert: Folk tror, det er et quickfix til et godt helbred
Det udsagn bliver bakket op af en tur i Føtex, hvor flere meter hylder med forskellige proteindrikke og snacks ligger oveni hinanden i afdelingen for vitaminpiller og personlig pleje. Titler som 'Energy Bar', 'Coconut Choko Protein Bar', 'Protein Bite Nupo', 'Protein Shakes' og endnu en drik ved navn 'Protein Boost' med "rich chocolate taste” lover sund næring til energidepoterne.
Ifølge ernæringseksperter kan forbrugerne dog roligt spare pengene på de proteinholdige fødevarer.
- Folk tror, at de her proteinbarer er et quickfix til et godt helbred eller stærkere muskler, men det er overhovedet ikke nødvendigt. Man kan spise brune bønner, grønne ærter, linser eller mange andre almindelige ting og få det samme ud af det, siger lektor og ph.d. i idrætssociologi hos Syddansk Universitet Annette Michelsen La Cour til TV 2 og uddyber:
- Folk ved ikke, at proteiner bliver lavet om til fedt, eller ryger ud af kroppen igen, hvis kroppen ikke har brug for dem. Så har man betalt mange penge for noget, der ryger i toilettet, eller som bliver lagret som fedt i kroppen, siger hun.
Proteinbarer kan gøre dig tykkere
Hos Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet peger viceinstitutleder Lars Nybo på, at 95 procent af danskerne i bedste fald ikke har brug for de ekstra proteinholdige produkter. I værste fald gør de folk tykkere.
- Man er minimum lige så godt dækket ved at spise en kalkunsandwich efter træning eller ved at drikke noget mælk og spise en banan samtidig. Når jeg siger minimum, er det fordi almindelig mad typisk mætter mere end de her proteinholdige produkter, siger Lars Nybo og peger på, at folk derfor har en tendens til at spise mere ved det efterfølgende måltid, når de har slugt et proteinprodukt.
Ernæringseksperten er ikke i tvivl om, hvorfor supermarkederne har fået stor succes med at sælge produkterne til de danske forbrugere.
- Typisk vil motionisten og den unge fodboldspiller gerne efterligne eliten. Men man skal ret højt op i træningsvolumen, før det betyder noget for din restitution eller det samlede træningsudbytte, om du får dine proteiner lige efter træning, eller om der går lidt længere tid, siger Lars Nybo og slår fast, at det er fint, at du først spiser, når du er kommet hjem fra træning, bare der ikke går flere timer.
- Hvis almindelige mennesker og motionister kommer til mig for at få kostvejledning, vil jeg i 95 procent af tilfældene vejlede dem til at spise en sandwich eller drikke et glas skummetmælk og spise nogle bananer og noget brød, når de er kommet hjem efter træning. Så får de fuldt ud det, de har behov for, siger Lars Nybo.
7-Eleven: Lige så mange kalorier som i en marsbar
Han mener desuden, at mange vil få for meget energi ved at spise proteinprodukter i sammenhæng med træning, og at de derfor ender med at tage på.
- Hvis vi får mere energi end vi har behov for, ender det med, at befolkningen i gennemsnit bliver tykkere og tykkere, siger han.
Hos 7-Eleven, der har seksdoblet salget af proteinprodukter de seneste syv år, forventer direktøren dog også, at salget snart vil stagnere.
- Når vi kigger på bagsiden af proteinbaren, kan vi jo se, at den indeholder lige så mange kalorier som en marsbar. Forbrugerne bliver mere opmærksomme på, at det reelt ikke er så sundt, som vi har gået og troet, siger administrerende direktør hos 7-Eleven, Jesper Østergaard, og tilføjer:
- Når kunderne finder ud af, at der er lige så meget kalorieindhold i en proteinbar som i en marsbar, så tror jeg, der er mange, der hellere vil tillade sig selv en marsbar og så nyde chokoladen.