Her er fem ting, du bør overveje at spise om morgenen

Hvilke fødevarer er gode at starte dagen med at spise? Det har ernæringsekspert Michelle Kristensen fem bud på.

Man siger, at morgenmaden er dagens vigtigste mĂĄltid.

Derfor er det bestemt ikke ligegyldigt, hvad du putter i munden.

SĂĄdan lyder det fra ernæringsekspert Michelle Kristensen i 'Go' morgen Danmark'.

- Det er en skrøne, at man skal spise, lige når man står op, men når man bliver sulten, er det sindssygt vigtigt, hvad man indtager, da det er det, der lægger fundamentet for resten af dagen, siger hun.

Er man mæt, og er blodsukkeret stabilt, er man bare mere koncentreret, og man har det generelt bedre resten af dagen, lyder det.

Michelle Kristensen har samlet en liste over bud på fødevarer, der kan være med til at give en god start på dagen.

Prøv fem gode fødevarer til din morgenmad

  1. Kefir

    Kefir er sĂĄ smĂĄt ved at overtage pladsen for skyr som en særligt relevant fødevare for danskerne - særligt efter en dansk møgsommer. For kefir rummer ifølge Michelle Kristensen flere bakteriestammer, end eksempelvis yoghurt gør.

    I kefir er der omkring 30 forskellige bakteriestammer, mens der ifølge Michelle Kristensen typisk kun er to i yoghurt. Mælkesyrebakterier virker som probiotika, der er godt for mave og tarme. Bakteriestammerne i kefir er blandt andet særligt gode til at nedkæmpe skadelige bakterier, sĂĄsom salmonella og colibakterier, der kan give alvorlig maveinfektion, lyder det.

    Derudover antyder forsøg med mus ifølge Michelle Kristensen, at kefirens bakterier ogsĂĄ spænder ben for kræftfremkaldende enzymer og dermed forsinker udviklingen af kræftsvulster.

    Så prøv det med frugt og müsli i stedet for yoghurt.

  2. Æg

    Æg er godt om morgenen, for æg er en proteinholdig fødevare, og Ă¦ggehviden har en høj biologisk værdi. Det betyder, at kroppen har let ved at optage fødevaren og udnytte dens proteiner. Ifølge Michelle Kristensen giver æg derfor en god mæthed og et stabilt blodsukker fra morgenstunden af, som øger din koncentration og generelle velvære resten af dagen.

    Pøv det med et stykke rugbrød med smør og eventuelt grøntsager, hvis du vil være ekstra sund.

  3. Havregryn

    Holder du af at spise havregryn om morgenen, skal du bare blive ved med det. Det er billigt og let at inkludere i dagens første mĂĄltid, lyder det fra Michelle Kristensen.

    Havregryn er rige på kostfibre og fuldkorn og er med til at nedsætte risikoen for forhøjet kolesteroltal, tarmkræft og andre livsstilssygdomme, lyder det.

    SĂĄ spis det gerne - varmt eller koldt - med lidt frugt.

  4. Grøntsager såsom grønkål

    I Danmark kan mange mĂĄske synes, det er svært at fĂĄ grøntsager ned fra morgenen af, men det er sundt. 

    Især grønkĂĄl er en fordelagtig spise, da kĂĄlen indeholder flere sunde stoffer, end de fleste grøntsager gør. Generelt er det vigtigt, at man spiser godt med grøntsager, hvis man sidder meget ned i løbet af dagen, fortæller Michelle Kristensen.

    Spis det eventuelt som en sødere salat med grønkĂĄl, blĂĄbær og en omgang tahin-dressing til - gerne sammen med æg.

  5. Laks

    Omega-3 fedtsyrer er gode for krop og hjerne. De smører led og kan være med til at nedsætte inflammation, og laks og fisk generelt er fyldt med netop disse fedtsyrer. 

    Det gode ved laks i forhold til hør- og chiafrø, som ogsĂĄ indeholder omega-3 fedtsyrer, er, at kroppen bedre kan optage det omega-3, som laksen indeholder - de meget langkædede umættede fedtsyrer, lyder det fra Michelle Kristensen

    Ifølge Michelle Kristensen er det en type fedtsyre, man kun kan fĂĄ fra fisk. De findes ogsĂĄ i planter, men det er omdiskuteret, i hvilket omfang de i kroppen kan omdannes til de meget lange kæder, som har den særligt gavnlige effekt, som omega-3 fedtsyrer fra fisk har.

    SĂĄ prøv at spise et stykke laks pĂĄ rugbrød eller sammen med avocado, frugt og grøntsager - samt eventuelt med lidt ost. Den calcium, man finder i en ostemad, skal nemlig bruge D-vitamin for at blive optaget i kroppen. Og D-vitamin finder man blandt andet i fisk.

Listen er udarbejdet i samarbejde med ernæringsekspert Michelle Kristensen.