GO'

Forsker: Din kontorstol slider på dig mere, end du aner

Undgå smerter, muskelgener og følgesygdomme. Indfør regler, og tving dig selv til at komme op af stolen, lyder rådet fra en ekspert.

Knirker ryggen næsten ligeså højt som kontorstolen, strammer det i lænden, eller skranter helbredet bare generelt?

Så kan det meget vel skyldes, at du sidder alt, alt for meget ned på arbejdet.

Det mener Mette Aadahl, der er seniorforsker ved center for klinisk forskning og forebyggelse.

Faktisk ville det slet ikke være overraskende, hvis det var tilfældet.

Stillesiddende arbejde er ikke kun et udbredt fænomen. Vi sidder ned mere end nogensinde før - både på jobbet og i fritiden, viser en ny og omfattende undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen.

Den viser, at næsten en tredjedel af den voksne befolkning ikke overholder WHO’s minimumsanbefaling for fysisk aktivitet.

Hver anden svarer i undersøgelsen, at de er stillesiddende otte timer eller mere om dagen. For de 16 til 24-årige gælder det for næsten 80 procent.

- Der forsvinder mere og mere let og moderat fysisk aktivitet fra vores hverdag. Vi har automatiseret mange hverdagsaktiviteter, og du kan få robotstøvsugere og en opvaskemaskine, og ser man det i et større perspektiv, bevæger vi os klart mindre i dag, end vi gjorde tidligere, siger Mette Aadahl.

Og det er roden til rigtig mange problemer, lyder det.

Om undersøgelsen

Flere end 180.000 danskere har i 2017 svaret på en række spørgsmål om deres sundhed, sygdom og trivsel.

Der ses ikke nævneværdig forskel på total stillesiddende tid blandt mænd og kvinder. Dog er der en lidt større andel blandt mænd (58,4 procent) end kvinder (54,7 procent) med total stillesiddende tid på otte timer eller mere. Unge har generelt mere stillesiddende tid end ældre. Dette gælder blandt både mænd og kvinder.

I alt opfylder 28,8 procent af den voksne befolkning ikke WHO’s minimumsanbefaling for fysisk aktivitet.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Din krop er skabt til bevægelse

Ifølge Mette Aadahl, der har forsket i fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd i 15 år, kan det føre til følgesygdomme såsom hjertekarsygdomme og sukkersyge, hvis man bevæger kroppen for lidt i løbet af dagen.

- Når vi ser på, hvad vi ved, så ser det ud til, at det at sidde meget ned er et stort sundhedsproblem - særligt hvis det også er i fritiden, siger hun.

Menneskets krop og genetik er slet ikke indrettet til, at vi skal sidde ned på en stol dagen lang.

Tværtimod er den indrettet efter, at knogler og muskler skal stimuleres. Så der er kun en vej frem, lyder det fra Mette Aadahl.

Tre regler kan få dig op af stolen

Oplever man, at kroppen værker og gør ondt, og sidder man meget ned i løbet af en dag, anbefaler hun, at man laver regler for sig selv for at ændre det.

Formålet skal være at komme op af kontorstolen eller sofaen og på benene.

- Lidt er bedre end ingenting, siger Mette Aadahl.

Tre råd, der kan få dig op af stolen

  1. ​Hold jeres møder stående

    Omfanget af stillesiddende arbejde afhænger i høj grad af kulturen på arbejdspladsen. Holder I møde, så spørg jer selv, hvorfor I ikke gør det stående. Har I et dagligt morgenmøde, så hold det eksempelvis ved høje caféborde, hvor alle er tvunget til at stå oprejst. Har du noget, du skal tale igennem med en kollega, så foreslå vedkommende, at I går en tur, mens I taler. På den måde kan man forandre kulturen sammen og sidde mindre stille.

  2. Lav regler for dig selv

    Arbejder du et sted, hvor du sidder ned det meste af dagen, så lav et sæt regler, der tvinger dig til at bevæge dig. Brug dit hæve-sænkebord, hvis du har et, og kør bordet op, når du går til frokost eller til møde, og stå op i cirka et kvarter, eller indfør en regel om, at du altid skal tage telefonsamtalerne stående. Det kan også være en regel om, at du i stedet for at skrive en mail til en kollega skal gå over til vedkommende for at levere beskeden.

    Der er mange arbejdspladser, der har hæve-sænkeborde, men hvor hævefunktion ikke bliver brugt. Der findes ikke konkrete tal for, hvor mange timer man bør stå op i løbet af en dag, men ifølge Mette Aadahl er det en god idé, at man rejser sig op hver halve time.

  3. Dyrk motion

    Motion er godt og sundt for alle, men har man et arbejde som eksempelvis kranfører eller lastbilchauffør, hvor man ikke bare kan rejse sig, skal man være ekstra opmærksom på at få rørt kroppen i fritiden. Det behøver ikke kun være sport, du dyrker. Det kan også være en gåtur eller en cykeltur. Anbefalingen er dog, at man er fysisk aktiv en halv time om dagen og derudover sørger for at få pulsen op til højntensitet to gange om ugen.

Listen er udarbejdet efter interview med Mette Aadahl, der er seniorforsker ved center for klinisk forskning og forebyggelse.