GO'

43-årig familiefar smed 30 kilo på tre måneder: - Super godt gået, siger professor

Emir Degirmencis hyggespisning førte til overvægt. I dag har han tabt 30 kilo ved at ændre sit syn på det, han spiser, siger han.

Hvidt brød, krydderboller med smør og ost skyllet ned med en café latte med sukker og et skud karamelsirup.

Når Emir Degirmenci tænker tilbage på morgenmåltiderne med sine kollegaer, husker han det som en rar stund - en god start på dagen.

Det var ”hyggeligt”, som han selv kalder det.

Men i dag ser den 43-årige familiefar sine madvaner i et helt andet lys.

Når han kigger tilbage, er han klar over, at det var sådan det hele begyndte.

Hver dag til frokost røg der oftest en kage ned sammen med en pizza, en omgang kebab eller en tallerken smørrebrød og en sodavand.

Og om aftenen, når han kom hjem, var det ikke ualmindeligt, at menuen stod på pizza eller en durumrulle eller to – det var den nemme løsning, fortæller Emir Degirmenci.

Det var sådan, hans vægt løb løbsk.

Fra 2015 til 2017 kravlede den fra 90 op til 116 kilo, lyder det.

Den første reaktion er, at folk er i chok

Emir Degirmenci, sociolog og foredragsholder
Sådan så Emir Degirmenci ud, da han havde passeret de 100 kilo, og hans problemer begyndte.

Men for ti måneder siden satte Emir Degirmenci bremserne i og tabte sig 30 kilo på kun tre måneder. De første 14 dage smed han seks kilo.

- Den første reaktion er, at folk er i chok. Enten er de meget negative eller meget positive. De negative kommentarer går på, at det ikke kan lade sig gøre, eller at det ikke er sundt, men jeg kan bare sige, at det har det altså været for mig, siger Emir Degirmenci i ’Go’ aften Danmark’.

Han har aldrig været så energisk og glad, som han er i dag, og derfor deler han nu den metode, som han brugte, med andre, lyder det.

- Det er ikke et quick fix. Det har jeg prøvet, og det virker ikke. Jeg har bare ændret mit syn på det, jeg spiser, og min krop og min livsstil, siger den 43-årige.

Sådan så Emir Degirmenci ud, da han vejede 116 kilo.

Blev syg og fik hovedpine

Emir Degirmenci er langt fra den eneste dansker, der har kæmpet med overvægt.

I Danmark betegnes hver femte voksne som svært overvægtig, hvilket svarer til et BMI på 30 eller derover, viser den seneste rapport fra Verdenssundhedsorganisationen, WHO.

Det var her, Emir Degirmenci var nået til. Hans BMI lå på 30, da han vejede allermest.

- Jeg kunne mærke problemer med mit hjerte. Jeg følte stik, og at det var presset, så jeg gik i gang med at læse om, hvad det kunne være, siger han.

Tidligere havde Emir Degirmenci aldrig været syg, men nu var han syg konstant - enten med influenza eller forkølelse, og han mærkede en konstant hovedpine. Og så var han træt hele tiden.

Både hans ældste søn og hans kone gav udtryk for, at de var bekymrede. De pressede ham til at søge læge, lyder det.

Efter en scanning fik de alle svaret.

Da Emir Degirmenci mødte sin kone, Karen, lovede han hende, at hun aldrig ville komme til at kede sig. Overvægten gjorde ham dog så træt, at han tit faldt hen i sofaen, lyder det. Det mindede hun ham om i en besked.

Der var intet fysiologisk galt med Emir Degirmenci. Det var vægten og fedtprocenten, der var problemet.

Efter et fejlforsøg med slankepiller - den slags med billeder af slanke mennesker, der havde tabt sig, på pakken - fandt han en metode, der virkede.

Emir Degirmenci satte sig nogle delmål.

- Det første, jeg gjorde, var, at jeg begyndte at drikke vand. Det havde jeg aldrig rigtig gjort før, fordi jeg syntes, det var kedeligt og smagløst, siger han.

Dernæst droppede Emir Degirmenci alle de usunde fødevarer og vaner og lagde en kostplan, hvor han sikrede sig, at han indtog færre kalorier, end kroppen forbrændte - cirka 1200 kalorier om dagen, fortæller han.

I dag består hans kost i høj grad af æg, tun, kylling, grøntsager og salat.

I de perioder, hvor han virkelig giver den gas, spiser han 10-12 æg om dagen, og så drikker han hver dag mellem tre og fire liter vand.

Det hvide brød og hyggespisningen har han droppet helt, og kaffen drikkes uden sukker og sirup, lyder det.

Nederst i artiklen kan du se Emir Degirmencis fem råd til et sundere liv og vægttab.

Professor: Det er super godt gået

Spørger man professor Arne Astrup, har Emir Degirmenci gjort noget godt for sig selv.

Han er leder ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet og kan ikke se noget i vejen for, at andre følger den 43-årige familiefars kostplan.

Gør man det, vil man alt andet lige tabe sig.

- Det er super godt gået, lyder det fra Arne Astrup.

- Han lever af protein og lidt fedt og får stort ingen kulhydrater – en slags ketogen diæt, siger han.

Diæten udløser en form for tilstand, hvor kroppen bruger kropsfedtet som det eneste brændstof, og hvor man også nedsætter sin sult, og på den måde taber man sig relativt hurtigt.

- Sulten forsvinder. Det svarer lidt til en pulverkur, og du kan sagtens tabe dig 10-15 kilo på den måde, men så er det også utrolig vigtigt, at man holder den bagefter, fortsætter professoren.

Arne Astrup har fået beskrevet Emir Degirmencis nye madvaner, og han er ikke bekymret for fejlernæring.

Bare spis en vitaminpille - den billigste

Æg har i mange år været mistænkt for at være skadelige i for store mængder, da de indeholder kolesterol, og flere læger har advaret mod, at man drikker for meget vand.

Ifølge Arne Astrup er det dog både helt ufarligt at spise æg og drikke vand i de mængder, som Emir Degirmenci beskriver.

- Det vigtigste er, at han ikke bliver fejlernæret, og at han taber sig, og at han ikke taber sig på en underlødig kost. Før var vi meget bekymrede for, om man fik alle de ting, kroppen havde brug for, når man gik på slankekur, siger han.

Men sådan er det ikke i dag.

Forskning har nemlig senere vist, at det har så stor en sundhedsvirkning at tabe sig meget, at det ikke gør så meget, at man i en periode ikke får alle de vitaminer og næringsstoffer, man bør have.

Og fordi Emir Degirmenci også spiser kylling, salat og tun får han de ting, han har brug for, vurderer professoren.

- Men hvis han bare tager en vitaminpille hver dag, så er det helt i orden – bare den billigste han kan finde i supermarkedet. De indeholder alt, hvad han har brug for, siger Arne Astrup.

Det eneste, man skal holde øje med, det er blodsukkeret. Især hvis man er diabetiker, slutter han.

43-årig: Ændret livssyn var afgørende

For Emir Degirmenci har det ikke været svært at holde kostplanen.

Det skyldes, at han har ændret den måde, han anskuer sine måltider på, forklarer han i 'Go' aften Danmark'.

Da han indså, at han oftest spiste for hyggens skyld og mærkede, at en sundere krop gav ham et bedre liv, var det relativt nemt at vende morgenbrødet og karamelsiruppen ryggen, lyder det.

I bund og grund handlede det om at ændre opskriften i hjernen, inden han lavede den om i køkkenet, forklarer Emir Degirmenci.

- Min motivation blev skiftet ud. Det er det vigtigste ved min historie. Jeg begyndte at forstå, at de usunde ting, jeg spiste, ikke gavnede mig i længden. Mine følelser til dem forandrede sig, og det gjorde det sjovere at spise sundt, siger han.

116 kilo. Så meget vejede Emir Degirmenci, inden han begyndte sin livsstilsændring. Efter tre måneder vejede han 86 kilo.

Selvom Emir Degirmenci formåede at tabe sig 30 kilo uden brug af motion, er han nu begyndt at gå i træningscenteret, men han gør det kun, fordi han har lyst, og han kan mærke, at det gør ham endnu gladere.

Det er overskriften for hele hans livsstilsændring, lyder det.

- Mit bedste råd er, at man skal elske sig selv og hvile i sig selv. Man skal gøre det for sig selv og sine nærmeste og ikke bukke under for slanketyranniet ude i samfundet. Man skal gøre det for at få det sjovere og blive gladere, slutter han.

Hør Emir Degirmencis beretning om, hvordan han smed de 30 kilo, på TV 2 PLAY.

Her kan du se Emir Degirmencis fem råd til dem, der gerne vil gøre det samme som ham:

Emir Degirmencis seks råd til vægttab

  1. Hav en overbevisning

    Emir Degirmenci, der har tabt sig 30 kilo på tre måneder, har en række råd til, hvordan andre kan gøre det samme. 

    Det første er, at man skal slippe alle de negative overbevisninger, der kan forhindre et vægttab. Som han ser det, så er man nødt til at fortælle og overbevise sig selv om, at man selv er herre over sin krop og livsstil. Det er ikke en skæbne at være overvægtig, lyder det.

    Glem alt om de ydre faktorer såsom samfundets skønhedsidealer, anbefaler Emir Degirmenci. Den stærkeste motivationsfaktor er at finde de gode grunde til at tabe sig for sig selv og sine nærmeste. Det er dem, der styrker motivationen og beslutsomheden, er hans erfaring.

  2. Udvis handlekraft

    Det eneste, der reelt tæller, når du skal skabe resultater, er handlekraft, lyder det fra Emir Degirmenci.

    Når man har fundet det, der motiverer ens vægttab, skal man gøre noget ved sagen. Her skal man glemme alt om hurtige løsninger. En dårlig slankekur har kun en negativ indvirkning på vores krop, psyke og selvværd, var Emir Degirmencis oplevelse.

    I stedet lægge en plan, man tror på, kan holde og sætte den i værk.

    Man skal sætte sig selv i fokus og droppe alle undskyldninger og bare gøre det, siger Emir Degirmenci. Det var sådan, han gjorde.

  3. Tæl kalorierne

    Det, der gjorde, at Emir Degirmenci tabte sig, var, at han var i konstant kalorieunderskud. 

    Han indtog kun 1200 til 1300 kalorier dagligt, hvor hans krop havde brug for cirka 2300, fortæller han.

    Det kræver, at man sætter sig ind i, hvor mange kalorier, der er i de madvarer, man spiser, lyder det. Derfor anbefaler Emir Degirmenci, at man nærstuderer kostplaner og tyer til mad, der "rykker kiloene af". Selv gik han efter retter, der var nemme at lave for at undgå, at det blev en barriere.

    Emir Degirmencis diæt bestod af følgende:
    Morgenen: Et par æg og salat. I intensive perioder spiste han op til seks æg.
    Frokost: Meget salat og tun og æg. I intensive perioder spiste han op til seks æg.
    Aften: Grøntsager, kylling og salat.
    Snack: Proteinshake, proteinbar eller frugter såsom bananer, æbler og appelsiner.
    Vand: Tre til fire liter dagligt.

     

  4. Find ud af, hvornår og hvorfor du spiser

    Når man har sat sig ind i, hvad man vil spise, skal man finde ud af, hvornår og hvorfor man skal spise.

    Emir Degirmenci opdagede hurtigt, at han meget ofte spiste for hyggens skyld. Det måtte han opgive.

    Så man skal spørge sig, om man kun spiser, når man er sulten, eller om der ligger uforløste følelsesmæssige problemer eller andet bag ens madvaner. Selv havde Emir Degirmenci en tendens til at trøstespise, når han kom hjem efter en hård arbejdsdag, og så brugte han mad som en metode til at skabe hygge - ligesom andre drikker øl. Det har han lavet om på, og det har virket.

    I dag er han ikke kun bevidst om, hvad han spiser, han spørger også sig selv, hvorfor han spiser.

  5. Find et fællesskab

    Fællesskabets har en stor styrke, når det kommer til at tabe sig, er Emir Degirmencis erfaring.

    Han anbefaler derfor, at man hurtigt finder allierede, der kan inspirere og holde en fast i de nye og gode vaner, man har sat sig for at leve efter. Det kan være mennesker, man gerne vil dele skæbne med - andre, der også gerne vil tabe sig, lyder det.

    Selv fandt han en gruppe af mennesker på Facebook, der alle gerne ville realisere et vægttab. Her kunne de dele viden om, hvad der virker og ikke virker og lave små konkurrencer om, hvem der kunne smide kiloene hurtigst, som delmål. 

    Vinderen fik en lille symbolsk præmie, men alle fik et skulderklap og opmuntring. Det hjalp positivt, og man blev holdt ved ilden, lyder det fra Emir Degirmenci. 

  6. Overvej træning og motion

    Emir Degirmenci har ikke brugt motion eller træning for at tabe sig.

    I dag dyrker han motion, fordi han oplever større velvære, når han går fra træningscenteret, men han gør det ikke for at tabe flere kilo.

    Træningen gør, at han får fastere former, men vigtigst af alt gør den, at han bliver gladere, og det er overskriften for det hele.

    Man skal gøre det, fordi man bliver gladere af det, lyder det fra Emir Degirmenci.

Listen er udarbejdet efter interview med Emir Degirmenci og på baggrund af de råd, han giver i sin bog: 'Sådan taber du 30 kilo på 3 måneder – ved tankens kraft'.