Sundhed

Måske behøver du alligevel ikke gå 10.000 skridt om dagen, viser nyt studie

Der er store sundhedsfordele at opnå, hvis man kan overkomme blot halvdelen af de anbefalede daglige skridt på 10.000.

Jagter du de daglige 10.000 skridt, som mange anbefalinger lyder på? Så kan du muligvis nøjes med mindre, viser nyt studie for ældre kvinder.

Hvert år forsøger kampagner som eksempelvis 'Tæl Skridt'-kampagnen at få danskerne til at blive mere fysisk aktive.

Det anbefales som regel, at man begynder at gå 10.000 skridt om dagen for et bedre helbred. Men hvis du er en af dem, der synes, at det er en opgave, der er svær at leve op til, så er der godt nyt.

For et nyt studie, der er blevet publiceret af JAMA Internal Medicine, viser, at man kan nøjes med langt mindre. Det vigtige er, at man gør noget istedet for ingenting, for selv ved en mindre fysisk aktivitet kan man opnå store fordele.

Ifølge studiet kan omkring halvdelen af de anbefalede daglige skridt være nok til at mindske risikoen for tidlig død hos ældre kvinder.

Studiet har fulgt næsten 17.000 kvinder i alderen 62-101 år. Kvindernes aktivitetsniveauer blev undersøgt over en periode, og resultaterne viste, at de kvinder, der i gennemsnit gik 4400 skridt om dagen, havde en signifikant lavere dødelighedsprocent sammenlignet med dem, der gennemsnitligt kun gik 2700 skridt om dagen.

Derudover viste studiet, at effekten af antal skridt begyndte at stagnere omkring de gennemsnitlige 7500 skridt om dagen.

Man behøver ikke slå rekorder

Ifølge sundhedsforsker Bente Klarlund lægger studiet sig fint i tråd med den seneste forskning, der viser, hvor vigtigt det er, at man er fysisk aktiv, også selvom det er på et lavt niveau.

- Det nye er, at selvom man ikke kan nå op på anbefalingerne, der ligger på 10.000 skridt om dagen, så får man betragteligt mere ud af at bevæge sig fra de 2700 skridt til 4400 skridt om dagen.

- Du får relativt mere ud af at gå fra 2000 skridt til 4000 skridt om dagen end fra 10.000 til 12.000. Dermed ikke sagt, at 10.0000 skridt er bedre, forklarer hun.

Studiet fra JAMA Internal Medicine kan ikke overføres til alle mennesker, og det gælder således kun for ældre kvinder, forklarer Bente Klarlund.

Men det viser nødvendigheden af, at hvis man rejser sig fra sofaen og yder en hæderlig indsats uden at slå verdensrekorder eller lignende, så gør det alligevel en stor forskel for ens sundhed.

De officielle anbefalinger

Anbefalingerne til yngre og midaldrende mennesker, fortæller Bente Klarlund, er gåture på 30 minutter i et rask tempo, og derudover skal man have pulsen godt op to gange om ugen.

Et stort studie med 650.000 mennesker har nemlig vist, at raske gåture af halve timers varighed om dagen mindsker risikoen for en tidlig død markant.

Men det er vel at mærke kun, hvis man har et arbejde, hvor man er meget fysisk aktiv.

- Hvis man sidder meget foran en skærm i løbet af en otte timers arbejdsdag eller mere, så er 30 minutters gåtur om dagen ikke længere nok. Så skal man gå mindst 60 minutter om dagen, fortæller Bente Klarlund.

Men igen gælder det, at hvis man synes 30 eller 60 minutter er for ambitiøst, så får man også en effekt ved at gå i kortere tid end det.

Her får du en liste over de officielle anbefalinger for den daglige fysiske aktivitet.

Anbefalinger om fysisk aktivitet

  1. Hvad er fysisk aktivitet?

    Trappeture, cykelture og sågar indkøbsture kan medregnes som fysisk aktivitet.

    Fysisk aktivitet er alle former for bevægelse der kræver at kroppen bruger noget energi.

    Det kræver hverken fitnessabbonementer eller løbeklubber. Fysisk aktivitet er også at cykle eller gå til arbejde, tage trappen, lave havearbejde eller lege aktivt med børn eller børnebørn

  2. Børn og unge 5-17 år

    Børn skal have pulsen højt op tre gange om ugen i mindst 30 minutter ad gangen.

    Børn og unge bør være fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 60 minutter deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter.

    Mindst 3 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden. 

    Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

  3. Voksne under 65 år

    Hvis man har et stillesiddende arbejde, bør man være fysisk aktiv i 60 minutter om dagen.

    Voksne under 65 år bør være fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.

    Mindst 2 gange om ugen skal der suppleres med en fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden. 

    Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

  4. Voksne over 65 år

    30 minutters fysisk aktivitet om dagen er godt for sundheden, når man har passeret de 65 år.

    Voksne over 65 år bør være fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.

    Mindst 2 gange om ugen skal der indgå aktiviteter af mindst 20 minutters varighed, som vedligeholder eller øger konditionen og muskel- og knoglestyrken. 

    Lav udstrækningsøvelser mindst 2 gange om ugen af mindst 10 minutters varighed for at vedligeholde eller øge kroppens bevægelighed. Udfør desuden regelmæssigt øvelser for at vedligeholde eller øge balanceevnen.

    Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet.