Sponsoreret

Så farligt er det at færdes i trafikken med nedsat syn

Det er livsfarligt at sætte sig bag rattet, hvis man ser dårligt.   / Shutterstock
Louis Nielsen logo
Betalt partnerskab med Louis Nielsen

Bilister med nedsat syn har fire gange større risiko for at køre galt, når de sætter sig bag rattet.

Når en bilist med nedsat syn sætter sig bag rattet og begiver sig ud i trafikken, udgør det en betydelig risiko både for chaufføren og medtrafikanterne. Faktisk har personen forvandlet sin bil til en dræbermaskine ifølge øjenlægen Knud Erik Alsbirk, som driver en øjenklinik i Bergen og som står bag den største danske undersøgelse af konsekvenserne af nedsat syn i trafikken.

Om partnerskabet

Denne artikel er en del af serien ’Se Klart’, der præsenteres i samarbejde med Louis Nielsen.

I serien stiller vi skarpt på, hvad synet betyder for vores liv og hverdag. Undervejs taler vi både med privatpersoner, professionelle og eksperter.

Knud Erik Alsbirks undersøgelse viser, at bilister, hvis syn ikke opfylder lovkravene, har fire gange større risiko for at køre galt. Derudover vurderer han, at dårligt seende bilister er ansvarlige for omkring 10 dødsulykker om året.

Undgå synstab

Hvornår fik du sidst undersøgt synet?

Regelmæssige undersøgelser af synet er en god idé, og såvel Louis Nielsen som optikerbranchen generelt anbefaler en synstest med sundhedstjek hvert andet år.

En undersøgelse fra 2018, foretaget for Louis Nielsen og Dansk Blindesamfund, viser, at 50 procent af alle synstab kan undgås, hvis danskerne bliver bedre til at få undersøgt synet regelmæssigt.

Book Louis Nielsens synstest med sundhedstjek i den butik, der er tættest på dig.

Book synstest med sundhedstjek.

Er du billist i trafikken, er dit syn din vigtigste sans.

- Når du sidder bag rattet i en bil, stammer 90 procent af de indtryk, du handler på, fra synet. Derfor er de dårligt seende overrepræsenteret i ulykker, siger trafikforskeren og påpeger, at det især er de ældre bilister, der fylder op i hans statistikker.

- Rent fysisk sker der jo noget med øjnene, når man runder de 60 år. Jo ældre man er, jo mere udsat er man også i forhold til at få øjensygdomme.

VIDSTE DU AT...

Louis Nielsen har, som den eneste danske optikerkæde, oprettet et øjenlægenetværk med ti danske specialiserede øjenlæger, som sikrer hurtig behandling om nødvendigt.

  • Når en af Louis Nielsens optikere vurderer, at der kan være sygdomstegn hos en patient, sendes patientsagen straks videre til øjenlægerne i netværket.
  • Øjenlægerne svarer tilbage med en faglig vurdering, oftest inden for 12-24 timer – og senest inden for 72 timer.
  • Øjenlægenetværket sender hver måned 3-5 af Louis Nielsens kunder i akut behandling for syns- eller livstruende sygdomstegn.

Book Louis Nielsens synstest med sundhedstjek.

Derfor mener Knud Erik Alsbirk, at de ældre bilister over 60 år skal lytte til CIECA, den internationale kommission for test af bilister, som anbefaler dem at få tjekket synet minimum hvert femte år.

- Der kan i langt de fleste tilfælde gøres noget ved det, hvis lægen eller optikeren opdager noget. Grå og grøn stær findes der eksempelvis gode behandlingsmuligheder for i dag.

Herunder kan du læse, hvilke symptomer der er farlige i forbindelse med bilkørsel.

Dette skal den sikre bilists øjne mestre

  1. Synsstyrken skal bestå testen

    For at du kan beholde et privat kørekort, skal din synsstyrke være nogenlunde i orden.

    Du kan ifølge øjenlægen Knud Erik Alsbirk meget hurtigt teste, om du selv lever op til kravene ved at stille dig præcis 26 meter bag en bil. Hvis du fra den position kan læse teksten på bilens nummerplade, opfylder du kravet til et privat kørekort.

    Består dine øjne ikke testen, er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan føre en bil, men du bør tjekke op på, hvilke tiltag, du kan gøre for at forbedre dit syn.

  2. Synsfeltet skal være bredt

    I en bil skal du kunne orientere dig bredt uden nødvendigvis at dreje hele hovedet. Hvorfor det er vigtigt, kan du få en idé om, hvis du tager en kikkert for øjnene og forsøger at gå en tur i stuen. Så vil du nemlig hurtigt opdage, at det er mere end svært at styre uden om møblerne.

    I en bil kan et kikkertsyn være farligt, påpeger Knud Erik Alsbirk: 

    - Fra mine studier har jeg set flere eksempler på folk, der har været involveret i alvorlige ulykker på grund af begrænset synsfelt.

    For at kunne beholde dit private kørekort skal du have et synsfelt på minimum 120⁰.

  3. Dobbeltsyn kan være livsfarligt

    Normalt følges øjnene ad i alle blikretninger, og det skaber et klart syn. 

    Ser du derimod dobbelt er det livsfarligt at køre bil, eftersom du vil have svært ved at bedømme præcist, hvor eventuelle forhindringer er. Et dobbeltsyn er dog ikke nødvendigvis en forhindring i forhold til at beholde det private kørekort.

    Hvis hjernen for eksempel lærer at undertrykke synet på det ene øje, eller det ene øje tildækkes med en øjeklap, vil dobbeltsynet nemlig forsvinde. Knud Erik Alsbirk påpeger dog, at øjet kan bruge måneder på at tilvænne sig en øjeklap.

  4. Pas på, hvis detaljerne udviskes

    Hvis dine øjne har svært ved at opfange kontraster, udviskes detaljerne i trafikken. Det kan ifølge Knud Erik Alsbirk være farligt, eftersom sådan en lidelse giver dobbelt så stor risiko for at ende i en ulykke.

    Oplever du symptomer, skal du derfor skynde dig at få undersøgt dine øjne, så du ved, om du kan køre bil med god samvittighed.

    Øjets evne til at skelne kontraster aftager med alderen. Især efter øjensygdomme eller operationer på hornhinden kan man have svært ved at opfange kontrasterne i trafikken.

  5. Natteblindhed gør vejen usynlig

    Natteblindhed forekommer ifølge Knud Erik Alsbirk kun sjældent. Hvis man er natteblind, virker alt sort og uden kontraster, når man færdes i mørke.

    Man kan hverken skelne, hvor vejen går, eller hvor den ophører. Kantstenene kan for eksempel ikke ses og heller ikke rabatten.

    Selv om man er natteblind, kan kørekortet godt bevares, hvis kørslen begrænses til dagtimerne. Hvis man også vil køre efter solnedgang, skal en køreprøve bestås.