GO'

Glem, at det ser dumt ud - gør din krop en tjeneste på bilferien

Nederst i artiklen kan du se seks træningsøvelser, som man kan lave på kør-selv-ferien.

Når bilen er pakket, ungerne spændt fast i autostolene, og feriedestinationen er indtastet på gps’en, er det nok de færreste, der skænker træning en tanke.

Men det er en fejl, mener fysioterapeut Mark Abildhauge.

- Vores krop er ikke lavet til at sidde stille. Den er lavet til at bevæge sig, siger han i ’Go’ morgen Danmark’.

Når man sidder lige ret op og ned i længere tid ad gangen, kan man eksempelvis udvikle stivhed i nakken. Fysioterapeuten opfordrer derfor folk, der tager på kør-selv-ferie, til at huske at træne undervejs.

Også mens man kører

Mens man kører, kan man både sørge for at holde gang i mobiliteten i nakken, styrke sin vejrtrækning og lave sine knibeøvelser – ligegyldigt om man er mand eller kvinde, siger Mark Abildhauge.

Det samme gælder, når bilen holder stille, og der skal fyldes brændstof på. Her bør alle – både børn og voksne – også komme ud af bilen, strække benene og få trænet lidt.

Det kan være med en elastik, der kan sættes fast bag bilen eller med simple mavebøjninger på bagsædet.

- Så er der nogle, der siger, at det ser fjollet ud. Men de øvelser, man laver, er 100 procent bedre end dem, jeg ikke laver, siger fysioterapeuten.

- Hvis du træner, bliver du sundere, og hvis det ser dumt ud at træne, så ved jeg ikke, hvem der har problemet, siger han og opfordrer til, at vi gør det helt almindeligt at træne, når vi transporterer os – både med fly og med bil.

Og så giver han ikke meget for den udbredte undskyldning om, at det fylder for meget at slæbe træningsudstyret med på ferie.

- Det med, at man ikke har plads, det går simpelthen ikke. Det fylder ingenting, siger Mark Abildhauge og kommer med seks simple øvelser, hvor remedierne stort set ingenting fylder.

Seks øvelser til kør-selv-ferien

  1. Hold nakken i gang

    Nakken bliver stiv, hvis man sidder lige ret op og ned i længere tid ad gangen – noget mange med kontorarbejde kender til.

    Det samme sker, når man kører lang tid i bil, hvor man også sidder helt stationært, men det er der ingen grund til. 

    Kig op, ned og til siderne, mens du sidder i bilen – på den måde kan du holde gang i nakken.

  2. Træn de skjulte muskler

    Selvom man sidder i et bilsæde, kan man sagtens træne sin bækkenbund.

    Ligegyldigt om man er mand eller kvinde, opfordrer Mark Abildhauge til, at man husker at lave knibeøvelser.

    En god huskeregel er, at man skal knibe sammen, hver gang man holder for rødt lys.

    Spænd op i underlivet, som om du skulle holde på vandet og en prut på samme tid. 

     

  3. Træn dine lunger

    Lungerne kan ikke kun trænes ved svedfremkaldende konditionstræning, og faktisk kan man sidde helt stille og gøre sine luftveje en tjeneste. 

    Træk vejret almindeligt ind og hårdt ud flere gange i træk. Gør derefter det modsatte. Det giver en bedre effekt, hvis du puster i et instrument, hvor der er modstand på, men et ganske almindeligt sugerør kan også sagtens bruges.

    Mark Abildhauge anbefaler, at man laver øvelserne i to gange fem minutter om dagen.

     

  4. Lav mavebøjninger på bagsædet

    Når I alligevel holder stille for at tanke bilen op, så lad hele familien komme ud og få lidt luft og udnyt, at bagsædet er tomt. 

    Ved at lægge sig på tværs af sædet får du strakt ryggen ud. Og når du alligevel ligger der, kan du lige så godt tage ti mavebøjninger. 

  5. Spænd elastikken

    Sæt en træningselastik fast om noget stabilt – for eksempel en stolpe på bagsmækken. Dermed har du et oplagt sted at få trænet både din ryg og dine arme. 

    Vikl enderne af elastikken to gange rundt om hver sin hånd, så skal du ikke bruge kræfter på at holde fast, men kan koncentrere dig om øvelsen.

    Stil dig med let bukkede ben en meter fra bilen og træk så armene mod dig selv. Øvelsen bliver hårdere, hvis du har strakte arme. 

    Du kan variere ved at løfte armene højere op eller at vende dig om. 

    Du behøver ikke at lave et bestemt antal øvelser, men når du bliver træt, kan du vende dig om og dermed bruge nogle andre muskler.

  6. Brug en opfyldelig kettle bell

    En kettle bell er normalt en tung og uhåndterbar størrelse, men de findes også i en sammenfoldelig udgave, som man selv kan fylde med sand. Dermed behøver den ikke at fylde meget, når bilen er fuld, og man kører afsted på ferie.

    En kettle bell kan bruges på flere forskellige måder, og du kan bland andet løfte den med samlede hænder op fra jorden og helt op over dit hoved. 

    En anden simpel øvelse er kettle swing, hvor du står med spredte ben og lader den tunge kugle svinge ned mellem benene og op over hovedet.

    Har du lyst til en ekstra udfordring, kan du tage kuglen i den ene arm og løfte op over hovedet.

Kilde: Mark Abildhauge, fysioterapeut

Se hele indslaget og få endnu flere fifs i 'Go' morgen Danmark' på TV 2 PLAY.