GO'

Det ER sundt at kede sig – hvis du gør det på den rigtige måde

Det kan være direkte farligt ikke at kunne kede sig, lyder det fra hjerneforsker. Få fem råd til at træne kedsomheden nederst i artiklen.

Sommeren i år er blevet noget anderledes, end de fleste havde forudset: Coronapandemien fik sat store dele af verden i isolation, senere forsvandt både ferie- og festivalplaner, og nu tyder alt på, at de næste par ugers sommervejr bliver gråt og køligt.

Men ifølge hjerneforsker Jon Wegener er det faktisk ikke så skidt endda. For de grå dage og coronaisolationen giver plads til rigtig meget kedsomhed.

Og at kede sig kan både være konstruktivt og til gavn for vores immunforsvar.

Jon Wegener sammenligner det med, at vi helst skal ligge i sengen, når vi er sløje: Kroppen har brug for ro, så den kan koncentrere kræfterne om at bekæmpe sygdommen.

- Det vil have en direkte gavnlig effekt på vores evne til at bekæmpe alle sygdomme, der findes, at vi træner kedsomheden, siger han i 'Go' morgen Danmark'.

Når vi konstant udsætter os selv for distraktioner og aldrig keder os, ”indfører vi flere fejl i immunsystemet”, der derfor ikke fungerer optimalt, fortæller Jon Wegener.

Kedsomhed gør os kreative

En anden god grund til at træne kedsomheden er, at der i livets kedeligste stunder er plads til gode idéer. Det er der videnskabeligt belæg for – en gruppe australske forskere bad en gruppe forsøgspersoner om at farvesortere en skål med bønner. Derefter skulle de finde på forklaringer på, hvorfor man kom for sent til et arrangement.

Studiet viste, at de bønnesorterende personer fik både flere og bedre idéer, end dem der havde lavet en sjovere og mere krævende opgave forinden.

For mange af os kan det være ubehageligt at kede os, fordi vi så mærker os selv

Jon Wegener, hjerneforsker

Under et andet forsøg fik en gruppe testpersoner til opgave at læse telefonbøger, en anden at kopiere navne og numre fra bogen og en sidste kontrolgruppe, der slap for de kedelige opgaver. Bagefter skulle de tre grupper komme på måder at bruge to kopper på, og igen var det dem med den kedeligste opgave – telefonbogslæsningen – der havde flest og mest kreative forslag.

Det forklarer Sandi Mann, en af verdens førende kedsomhedsforskere ved, at kedsomhed er en følelse af manglende stimulering.

- Hvis vi ikke kan finde den, vil vores hjerne skabe den selv, har hun sagt til TIME Magazine.

Foretrak stød fremfor eget selskab

Men når nu det er godt for flere ting, hvorfor er vi så så dårlige til at kede os?

Det handler blandt andet om, at mange af os bliver utilpasse, hvis vi bruger for meget energi på vores indre tanker og følelser, siger Jon Wegener. Og dem er der ekstra plads til, når alt andet bliver lukket ude.

- For mange af os kan det være ubehageligt at kede os, fordi vi så mærker os selv, siger han.

11 studier fra Harvard og Virginia University har vist, at en stor del af os faktisk foretrækker en fysisk smerte frem for at være alene med vores egne tanker.

Gruppen af forsøgspersoner blev sat i et rum og fik udleveret et apparat, der kunne give stød. Derefter blev de bedt om at tænke i et kvarter. To tredjedele af de deltagende mænd og en fjerdedel af kvinderne ville hellere give sig selv stød end at sidde alene med deres tanker i 15 minutter.

Her er en guide til korrekte og konstruktive måder at kede sig på:

Kedsomhed - øjne

1. Luk øjnene

En effektiv måde at rette fokus indad og lukke af for omverdenen er ved at slå øjnene i. På den måde bliver en stor del af de udefrakommende indtryk fjernet.

- Vi har en del af hjernen, visuel cortex, som er dedikeret til vores syn. Så at lukke øjnene er en ekstremt effektiv måde at mærke os selv på, siger Jon Wegener.

Kedsomhed - fødder

2. Mærk lilletåen

En anden kedsomhedsøvelse, der kan hjælpe med at få fokus rettet indad, er at mærke de små led i kroppen, siger Jon Wegener. For eksempel de mindste tæer, en ad gangen. Hvordan føles den højre? Hvad med den venstre? Og hvad med øjenlågene?

- Det er en måde, jeg bruger til at træne mig selv og mine nærmeste omgivelser i at kede sig og have det godt i at mærke kroppen indefra, siger han.

Øvelsen er smart, fordi man altid har kroppen med sig, lyder det fra hjerneforskeren, der anbefaler, at vi træner kedsomheden mindst en gang om dagen.

Kedsomhed - søvn

3. Ked dig i søvn

Når vi går i seng, har mange af os enten en telefon, tv-serie eller bog med for at komme ned i gear. Men ifølge Jon Wegener er det dårligt for vores kedsomhedsevner.

- Det bedste er bare at lægge sig på puden, siger han.

- Man kan rette sit fokus mod de enkelte kropsdele, og hvis man vil putte lidt ekstra ovenpå, kan man tænke på tre gode ting, der er sket i dag. Så falder man også i søvn med en god følelse, siger han.

Kedsomhed - telefon

4. Sluk telefonen

Før smartphonens indtog fik hjernen små kærkomne kedsomhedspauser, når vi ventede på grønt lys, tog en elevatortur eller stod i supermarkedskøen eller ved et busstoppested. Men den tid er forbi, og nu stjæler smartphonen vores opmærksomhed op til 150 gange dagligt.

- Vi forsøger at swipe og scrolle kedsomheden væk, men på den måde gør vi faktisk os selv mere tilbøjelige til at kede os, fordi vi hver gang, vi tager telefonen frem, ikke giver vores tanker lov til at vandre og dermed løse vores eget kedsomhedsproblem, siger Sandi Mann.

Derfor er det en sund og effektiv måde at få tvunget de små hjernepauser tilbage, hvis man slukker eller lægger telefonen fra sig.

Kedsomhed - adskil

5. Adskil afslapning og kedsomhed

Sandi Mann peger på, at man skal kende forskel på kedsomhed og afslapning. For mens afslapning kan være rolige aktiviteter som meditation eller yoga, kommer den ægte, rene kedsomhed i form af fraværet af aktivitet og impulser udefra og kræver meget lidt eller ingen koncentration.

Hun foreslår, at man går en rute, man kender godt, svømmer frem og tilbage i et bassin eller simpelthen kigger ud i luften uden musik, der kan distrahere.

Se hele indslaget om kedsomhed i 'Go' morgen Danmark' på TV 2 PLAY.