GO'

Lad dit barn lave skolearbejde på gulvet - fysioterapeut giver fem gode råd til forældre

Ifølge fysiotereapeut Louise Kantsø Olesen kan gulvet være et godt alternativ til stolen, når børnene skal hjemmeskoles.

- Nu skal du altså sætte dig ordentligt på stolen.

Den sætning kan mange sikkert genkende fra både deres forældre og skolelærere. Og måske endda fra sig selv.

Louise Kantsø Olesen er børnefysioterapeut. Hun har selv oplevet, hvordan hendes døtre fik spændinger i ryg og nakke, mens de har gået i hjemmeskole.

Men spørger man børnefysioterapeut Louise Kantsø Olesen, er det først og fremmest vigtigt, at børnene får lov at bevæge sig rundt i mange forskellige siddestillinger.

Tirsdag havde hun sine egne døtre, Alma og Liva, med i studiet i ‘Go’ morgen Danmark' for at demonstrere gode arbejdsstillinger for børn.

- Alma har næsten altid en stol med et ret stort sæde, hvor hun kan bevæge sig. Mange bliver bedt om: ”Sæt dig ordentlig”, og når man som voksen beder om det, så er det ofte denne position, man mener, siger hun i ‘Go’ morgen Danmark’ og fortsætter:

Mange tror, at man altid skal sidde helt ret på stolen. Ifølge Louise Kantsø Olesen er det vigtigst, at man kan bevæge sig rundt mellem stillinger.

- Og den er også god for Alma at sidde i, men hun kan ikke sidde i den for længe, for det kræver faktisk ret meget styrke i hele kroppen for at kunne det, lyder det.

Louise Kantsø har oplevet både fra sin klinik, samt fra hendes egne døtre, at der kan opstå nakke- og rygsmerter hos skolebørn, fordi de i hjemmeskolen bevæger sig mindre og sidder i dårlige positioner.

Derfor har hun samlet fem råd til, hvordan man sikrer, at ens barn ikke ender med spændinger i ryg og nakke.

  1. Gør plads til hjemmeskolen

    Børn har brug for plads at bevæge sig rundt på, også når de er i hjemmeskole, forklarer Louise Kantsø Olesen.

    Louise Kantsø Olesens første råd er, at man får lavet en arbejdsplads til børnene derhjemme, hvor der er mulighed for, at de kan bevæge sig:

    - Børnene har en naturlig bevægelsesglæde i sig, som vi voksne måske ikke har så meget længere. Skab et rum til dem, hvor de har mulighed for at bibeholde deres bevægelsesglæde. Det gør, at deres ryg bevares meget bedre, forklarer hun.

  2. Lad barnet bevæge sig på stolen

    Det er i orden, at rykke sig rundt på stolen, forklarer Louise Kantsø Olesen.

    Nogle sidder på knæene, andre trækker fødderne op, men det er ikke en dårlig ting at bevæge sig rundt på stolen, forklarer Louise Kantsø Olesen.
     

    - Hvis vi kigger på, hvordan barnet gør det selv, så er jeg sikker på, at lige om lidt så vil hun skifte om igen og sidde oppe på knæene, som er en af Almas yndlingsstillinger, fordi hun løfter sig op. Så i stedet for at hæve med puder eller på en kontorstol, så gør Alma det faktisk med sig selv, forklarer hun.

  3. Brug gulvet

    Man må også gerne tage gulvet i brug, når man læser lektier. Det kan endda være godt for nakken, forklarer Louise Kantsø Olesen.

    Børn kan godt lide at have deres lektier nede på gulvet, forklarer Louise Kantsø Olesen. Derfor råder hun til, at man skaber et arbejdsrum derhjemme, hvor der er mulighed for, at de gerne må være på gulvet. 

    - Mange tænker, at det ikke er godt at sidde på gulvet, men det betyder faktisk, at Alma har en stor bevægefrihed, fordi gulvet er så stort. Så hun skal ikke tænke på, om bøgerne falder ned eller noget som helst. Lige nu sidder hun i skrædderstilling og om lidt, så ændrer hun sig måske igen, og det er den bevægelse, man skal give børnene lov til, forklarer hun og fortsætter:

    - Når hun ligger på maven, slapper hun faktisk af i ryggen, og hun bliver strukket ud, men hun styrker også sin nakke- og rygmuskulatur. 

  4. Brug pude og skammel

    Man kan hurtigt komme til at sidde forkert, hvis bordhøjde og stol ikke passer sammen, lyder det.

    En vigtig ting for de lidt større elever, som Louise Kantsø Olesens ældre datter, Liva, der sidder mere foran skærmen, er, at højden på bordet og stolen passer sammen. 

    - Hvis Liva falder lidt sammen her og hænger, så får hun et knæk i nakken og hænger rigtig meget i ryggen, viser Louise Kantsø Olesen.

    Hun forklarer, at man skal sidde i en stilling, hvor albuerne har en vinkel på 90 grader, og hvor fødderne skal kunne nå gulvet. Hun foreslår, at barnet sidder på en pude, hvis der er for højt op til bordet, og får en skammel under fødderne, hvis de ikke kan nå gulvet.

    - Spisestuestole er ofte for høje, så hun kan ikke helt nå gulvet, og så kan man faktisk slet ikke bruge sit korpus til at spænde imod, så brug nogle små skamler. Det gør igen, at hendes krop slapper af, og at hun kan holde til at sidde der i 20-40 minutter, lyder det.

  5. Kom op og stå

    De færreste har et hæve-sænkebord derhjemme, men man kan eksempelvis tage en køkkenø i brug, forklarer Louise Kantsø Olesen.

    Det sidste råd handler ikke om, hvordan børnene skal sidde, mens de laver skolearbejde. Louise Kantsø Olesen ser nemlig gerne, at børnene også kommer op og stå i løbet af skoledagen:

    - Man kan eksempelvis bruge sin kogeø eller et andet bord, der er lidt højt, og så give dem mulighed for, at de også gerne må være her. Den stående stilling er superrar for dem, lyder det.